Sunday, November 14, 2010

WaNiTa, PereMpuAN DaN doT doT Dot...

salam...
Perempuan...orang kata selemah2 manusia...
Mempunyai 1 akal dan 9 nafsu..
ermmm....PereMpuan...
mempunyai perwatakan yang pelbagai...
ada negatif ada positif...
Sepanjang 25 thn aku diberi peluang untuk hidup...
bermacam2 ragam
dan perangai perempuan yang aku nampak, tahu dan lihat..
berlainan antara satu sama lain..
bak kata orang Rambut sama Hitam...Hati lain2...

Bertuah ke jadi perempuan???
Bagi aku...cukup bertuah...
sbb...
Hanya AKU dan golongan aku je yang tahu...
kan3...
xperlu la aku kongsi di sini...
nanti kata aku berat sebelah pulak...hehehehehe

Tak byk syarat untuk seseorang perempuan 
atau wanita
atau girl
untuk menerima gelaran solehah...
untuk mendapat pahala syurga...
Dari 
Allah SWT

Mesti korang nak jadi seorang perempuan yang solehah...
aku pun nak...
(x pnh la pulak aku dgr ada org x nak kan)
TIPULA tuuuuu....

2 syarat je...
yang perlu golongan perempuan penuhi...

PERTAMA:
Taat kepada Allah dan Rasul-Nya

KEDUA:
Taat kepada suami (Jika sudah berkahwin)...

Errrmmmm...
Mcmna yep dikatakan taat kepada ALLAH dan Rasul
Korang kenala mencintai mereka dgn sepenuh hati lebih dari segalanya...
Wajib menutup aurat (antara lelaki bukan muhrim)---kan dah tahu wajib so pandai2la berpikir...
Tidak berhias atau berperangai seperti wanita jahiliah...( terlalu atau melampaui perhiasannya)
Tidak bermusafir atau bersama lelaki dewasa  ( Bersekedudukan tanpa muhrim/mahram)
Selalu tolong lelaki (untuk kebenaran, kebajikan dan ketakwaan)
buat baik dgn ibu bapa..(Jangan menderhaka...sekali mereka terguris...akibatnya...)
bersedekah...(dgn ape cara sekalipun)
Tidak berkhalwat (lately nie byk sungguh isu nie diperkatakan)
Menjaga rumah tangga ( keluarga...bkn rumah dgn tangga je ye..hehehe)

syarat yang kedua mesti semua org dah tau...
x perlu explain panjang lebar...sbb kita tau ape yang terbaik untuk suami...kan3...
(mcmla aku ada pengalaman...hahahahah)
memelihara kewajipan terhadap suami..(jg makan minum pakai)
sentiasa menyenangkan suami...(pandai2la korang...nak wat lawak ke..nak nyanyi ke..nak menari ke)
menjaga kehormatan diri dan harta suami...( skrg kan byk kes isteri org ada skandal dgn laki org...)
Tidak cemburu di hadapan suami...(maknanya belakang suami korg leh cemburu gler2...menangis ..melalak)
Tidak menolak ajakan suami untuk tido,...(nie..aku no komen yep)..hahaha
Tidak keluar tanpa izin suami...( kena mintak sign kebenaran bertulis dulu..heheeh)
Tidka meninggikan suara melebihi suara suami...(ermmm...aku mmg kena jg bab nie..adoi)
Tidak membantah suami...(jika benar...)
tidak menerima tetamu yang dibenci suami...( so X-bf ke..X-kekasih ke...paham2 jela ye)
Sentiasa memelihara diri, fizikal dan mental..( maknanya seminggu sekali perabih duit kat SPA yep..kekekek)

Ha!!! amacam..ada bran...
leh wat ke???? Insyaallah..
NAk seribu daya kan...Xnak seribu dalih...
so kite kaum perempuan..kalau nak cium bau syurga..
kenala follow...ape yg tertulis kat atas...
insyaallah...
Dgn izinNya..
dgn restuNya..
Kita mungkin menjadi salah seorang ahli SYURGA...
wlpan kita tahu terlalu byk dosa.. yang kita wat..
sepanjang kehidupan kita di bumi ni...
Ingatla..
DIA maha penyayang
DIA maha pengampun
DIA maha adil
DIA maha mengetahui...
DIA maha AGONG...
Kita hanyala terlalu kecil di matanya...
terlalu kerdil...
Semoga DIA memberi kemaafan atas segala kelemahan yang kita lakukan...
AMINNN...

Cebisan Nurkilan: Sesungguhnya...aku tidak mampu ke syurgamu...tidak pula mahu ke nerakamu...Maafkan aku...atas segala dosa yang telah aku lakukan...Semoga aku menjadi umatmu yang solehah...Yang mampu menyebarkan syariatmu..agamamu...dan suruhanMu...Ya Allah..tiada yang indah selain CiptaanMu...Sesungguhnya aku hambamu yang lemah...lagi hina...Ampunkanla segala dosa2 hambamu ini....Amin...




No comments:

Post a Comment