Saturday, November 6, 2010

kaWan AtaU LaWaN

salam
penatnye rasa....actualy aku baru sampai dr kl...
tgh rehat2 nie...ujan lak mlm nie..
aku amik kesempatan post entry baru dlm blog nie...
baru2 nie pnh kat hot.fm pnh kuar topik nie..
tp bunyi dia lain sikit..
"SEBELUM KAWAN BAIK SELEPAS MUSUH KETAT"
kalau x silap mcm tu la bunyi dia...
best gak kan topik nie...
byk benda leh citer dan diperdebatkan...
kalau sebut sal kawan baik, sahabat, kawan akrab, bff...
mesti ada yang pikir mcm2..
ada yang banyak kenangan manis..
ada yang ada kenangan pahit..
ada suka ada duka...

tp bagi aku...criteria kawan yang aku nak...
ada byk...simple dan xla complicated sgt...bak kata org just nice...hahahah

pertama:
kawan yang sentiasa membantu aku bila aku dalam kesusahan dan kesulitan...sbgai contoh kalau aku sakit ke....kalau aku sesak ke...(tp aku nie jenis payah nak pinjam duit org...selagi terdaya aku akan cr sendiri)...

kedua:
kawan yang jenis x suka menunjuk2...atau pun bangga diri...apa yang dia ada...dia gunakan sebaik mungkin...tanpa perlu ckp ape2...(xdela aku meluat setiap kali dia bercerita)

ketiga:
kawan yang jenis berterus terang....dalam apa jua keadaan dan masa...kalau dia ada mslh...dia akan slow talk ngn aku...sekurang2nya...aku akan bg pendapat atau nasihat...sekurang2nya aku tau yang dia tgh ada mslh...

keempat:
kawan yang akan sama2 susah.....sama2 senang...bukannya time senang je terjongol muka dpn mata aku...kalau time susah...bekas tapak kaki pun aku x nampak...ish2...(kalau yang mcm nie kasi fire je)

kelima:
kawan yang menghormati barang2 aku...x salah kalau nak pinjam guna atau nak terus...tp kena la tanya aku dulu...minta izin...kena la respect aku (tuanpunya benda)...pikirla secara logik...xkanla kalau korang mintak aku nak ckp TAK BOLEH!!!....kan3...

keenam:
kawan yang x cemburu atau pun dengki dgn kejayaan aku...kejayaan kawan2 yang lain...(sikap ni mmg aku anti dari dulu lagi)...sbgai contoh...kalau ko dah usaha 100% tp still x dpt kejayaan...jgn nak salahkan orang lain...mungkin niat ko tu x betol...mungkin jugak cara ko x betol...sbb tu belum sampai rezeki ko...

ketujuh:
kawan yang tak asik mengalah atau putus asa dgn takdir...dalam erti kata lain...CINTA...kalau pakwe ko ada pmpn lain...jgn bagi alasan sbb ko syg...ko mcm stgh mampus meratapi penipuan jantan tu.... pastu asyik dok kata kenapa la takdir aku mcm nie x mcm orang lain...(ni lagi aku x suka membanding2kan diri dgn org lain)...

kelapan:
kawan yang tak anggap semua benda adalah remeh...sbb perangai mcm nie rasa semua benda x penting....rasa x perlu buat sbb ada kuli batak yang akan wat untuk ko....huuuhuhu...mmg bangang kan attitude mcm nie...xde rasa tanggungjawab langsung....(aku rasa mcm nak lempang je)...

kesembilan:
kawan yang bukan pengotor sbb kalau ada yang pengotor pun bile time sal kecantikan diri...ko lah raja solek...bukan raja gelek ye...hehehheh...makan meggi semangkuk...secawan milo .....ko tinggal berhari2 dlm sink atau bawah katil...baju kotor atau yang dah pakai ko longgok...(mcm buah durian) berminggu2...almari baju ko mcm tempat tikus beranak...mcm tongkang pecah....tp bab melawa ko la no satu...konon muka cantik mcm puteri raja...alat2 solek mcm2 brand...smpai x cukup tempat nak letak...hahahahahha..aku mmg alah dgn org2 mcm nie...

kesepuluh:
kawan yang tak suka bangga diri dan x busybody atau x suka amik tahu hal peribadi aku.... yang rasa diri tu HOT...padahal sekor kumbang pun x lekat...sbb perangai korang yang mengada2...dan gedix2...kalu bertempat xpe...nie sume tempat pun mcm tu....x cool langsung kan......busybody means nak tahu sume benda sal aku...sampaikan yang dalam kain pun ko nak korek...pegi MAM la....suka nak komen mcm2 ...sal cinta, sal kuarga, sal duit, sal tabiat buruk aku, sal mcm2 yang aku mmg x suka org lain nak sibuk2....

kesebelas:
kawan yang tak kedekut ilmu..aku x suka jenis yang nak berjaya sorang2..dah tu x pnh nak ajar org...suh tiru lagi ada...(bukan ke nak menjahanamkan tu namanya)...bile dah ada ilmu x nak kongsi...tp kalau org lain berjaya mulalah rasa dengki...wat citer mcm2 kat org lain yang aku nie yang kedekut ilmu...blaja sorg2...(padahal mmg aku ni stok yang belajar sendri2 x suka study grup)...heheheh

keduabelas:
kawan yang pandai sesuaikan diri...maksud aku kalau nak bercakap...join mengumpat ke...citer sal ape2 je la...mestila dia masuk dgn perkara atau topik yang dibualkan..dan sentiasa beri peluang pada org lain untuk bercakap...dan suka memberi nasihat atau pendapat yang logik dan rasional...bukan nye nak mengconddem orang je...(mcmla ko tu hebat sgt)...

ketigabelas:
kawan yang bukan seorang perampas...pakwe org pun ko nak sebat nak try...laki orang pun ko nak try...tunang orang pun ko nak tackle...kawan2 lelaki orang pun ko nak jual saham...sape2 jela yang kawan korang punya koran pun nak jugak...(mcmla korang nie desperate sgt)...hahahaha

keempatbelas:
kawan yang pandai berdikari...yang pandai cari makan sendiri...jgn asik nak suh org tapaukan je...yang pandai bergerak sendri....jgn asik nak hantar amik...yang pandai wat ape2 dengan usaha sendiri dulu...kalau dah x leh sgt baru la mintak tlg ngn aku...

kelimabelas:
kawan yang amalkan prinsip GIVE & TAKE....mula2 aku bagi ko segalanya...pastu bile tiba masa dan ketika ko lak bagi aku segalanya...masing2 tau peranan masing....tau tunaikan tanggungjawab masing2...setel sume masalah kan...

ermmm...
di atas adalah sume criteria kawan atau sahabat yang aku impikan..
setakat nie mcm2 orang yang aku jumpa..
dan belum lagi dpt memenuhi syarat2 di atas..
(ape ko ingt dalam dunia nie ada org perfect mcm ko nak ke!!!)
hehehehehehehhe
aku tau mmg susah...aku sendiri pun ada mcm2 kelemahan...
tp ape yang aku ckp nie...ape yang aku nak...
lantakla kan...
nie kan blog aku...
kat hot.fm hari tu...mcm2 kisah aku dgr...
kalau korg dgr gak mesti korg geleng kepala punya...
ish3...napela ade jugak org yang suka tikam belakang..
ape salahnya rodok depan2...kata kawan baik...
huhuhuhuuhuhuh
kla...thats all for tonite...
adios amigos...

haahahahha....saje je letak pic nie...sbb dia nie kawan aku gak.
wat gambar hiasan...(apesal korang kerut dahi...x puas hati ke!!!!)


No comments:

Post a Comment