Monday, May 6, 2013

FirSt Time foR Me :)

Assalammualaikum semua...

Alhamdulillah..aku masih diberi peluang untuk menghirup udara segar di bumi MU ini...5 Mei 2013...semalam adalah hari yang sangat menyeronokkan + memenatkan aku...sebab ape????? meh cni nak story mory kat hang pa...hehehehehehe......hari ni kat opis aku mmg x berapa ramai manusia yang datang bekerja...area works station aku ni je pun ada la 2 3 insan yang ado...(maybe sayang cuti dorang maklumla baru bulan may okay).....Semua pun dah sedia maklum Pilihanraya Umum Malaysia PRU13 berlangsung dengan lancar dan jayanya...actualy mlm tadi aku masuk tido awal.(dalam pukul 10 kot rasa2) .hahhahah...sbb ape ye...ermmm aku rasa menang ke kalah ke sesuatu parti...esok iaitu hari ni aku tetap kena pergi keje mcm biasa...hahahahahah....(cuti aku semakin sikit wei)....

ayah + ummi 
 nak citer sal semalam...sal pengalaman pertama aku pergi mengundi...hehehehehe...5 Mei 2013...bersamaan hari ahad..24 Jamadilakhir 1434...pagi2 lagi aku + encik suami + affan (dipaksa bangun) dalam pukul 6.30 pagi ....lupa pulak...kami kat Melaka..(Umah kakak ipar  @ kak lang @ kakak encik suami).....adoila panjang pulak nak citer kan mcmna kteorang tiba2 ada kat melaka ni...next entry la sbb entry ni nak citer sal mengundi jeeeee....bangun pagi2...mengemas barang2...bersiap2  nak ke kl dan balik kuantan...on the same day!!!!!!
insta pic :)

kami gerak dari melaka pukul 7.00 pagi...perjalanan selama 2 jam ke KL...berhenti makan di Stesen Minyak Petronas ...cuma makan tuna puff dan pau kacang + kaya...ehehehehehe....no nasi lemak/minyak/ roti canai or whatever delicious meal for breakfast....huhuhuhuhuhu...sampai di Sekolah Menengah Kebangsaan Menjalara .KEPONG...(calon yang hanyalah dari parti DAP dan BN).dan kedua-duanya bukan orang MELAYU!!!!!!..(pening jugak encik suami nak choose)...encik suami park keta tepi jalan....and aku kena tukar position sebab takut ada kereta nak keluar...so aku leh amik parking dia...hehehehe...then...pukul 10 pagi baru setel encik suami mengundi...ape lagi terus pecut ke KUANTAN ...my hometoWn!!!!

kissing my hero while waiting for ayah :)

Kat Gambang si hero affan dah batuk2...terus muntah atas ummi ....adoila...dia x tahan nak kuarkan kahak.....maybe tekak dia rasa x sedap....habisla baju aku ....(mcmna nak pergi mengundi????) Sampai je kuantan ...area pukul 1 lebih...masa tu mmg kteorang penat sgt2 dan affan dah tertido tanpa baju..hanya diselimuti towel.....aku cakap dengan encik suami...balik rumah dulu la...sbb nak mandi + tukar baju...dan nak bagi affan tidur lena sikit....(kononnye la tapi sampai je rumah si kecik ni bangun main bola bagai...alahai)
aku terus setel kain baju kotor ...kemas barang2 ....dan siapkan diri sendiri dulu...opsss!!! ajak encik suami makan dulu ...nasib baik mak ngah aku ada bagi Nasi dagang ....heheheheheh...

muka nak macho je kan :)

Semua orang pun ada kat rumah...masing2 dah pun menjalankan tanggungjawab....adik aku @ abang lan ..pagi2 lagi dah beratur dekat 2 jam...maybe masa tu ramai orang yang excited nak mengundi...heheheh...mak aku mmg busy memanjang..maklumlah kerja dengan JABATAN KEMAS..tanggungjawab melihat dan memantau perkembangan proses mengundi ....adik bella....rilek2 je sebab dia belum cukup umur nak mengundi...abah????? boleh pulak dia kata dia pun belum mengundi sebab beratur panjang...abah cakap lepas zohor baru nak pergi semula ...hehehehehehe...aku pulak decide nak pergi pukul 3...sebab aku nak berehat sebentar....hehehehe..melayan affan dan setel semua barang yang perlu....
affan dan ummi in keek!!!
Tepat pukul 3 petang...aku ajak encik suami dan bella teman ...angkut sekali si kecik affan ...sbb dia dah meraung nak ikut...alahai anak ummi ni...abah pun dah setel..(x sampai 10 minit dia pergi giler cepat)...otw nak ke SEKOLAH TENGKU PANGLIMA PERANG TENGKU MUHAMMAD....mak call aku...cakap dia dah ada kat sana...heheheheheh...aku pun lega la sikit....maklumlah first time.....sampai je sekolah aku dgn che su bella je masuk berlenggang kangkung ke dalam sekolah...mencari mana saluran aku...saluran 6 ye kawan2...ooooo...rupe2nye kat bawah je....kat kelas bella dodulu time form 4..hehehehehe....fuh!!! mmg xde orang...aku terus dapat no.2 beratur...x sampai 5 minit aku dapat masuk untuk memangkah...lupa pulak..aku mmg siap2 dah bawah IC dengan kertas siri number (mak tolong amikkan masa semakan pemilih).....tapi aku siap2 koyakkan la yang ada cop dacing tu!!! mampus kalau kena tangkap wei!!!

prosedur 1: Dipanggil untuk masuk
prosedur 2: berdiri betul2 menghadap tukang baca no IC kita dan marked nama kat list pemilih...
prosedur 3: Dia baca ic dan nama dan no siri dan muka surat , checked sama , dan tenung muka kita lama2 sampai aku tersengih sumbing kat situ...pastu dia boleh angguk2 kan kepala....hahahahahha
prosedur 4: angkat tangan menghadap pegawai bertugas (make sure jari jemari tidak ada lagi kesan dakwat) sambil mengangkat kedua2 belah tangan dan memusingkan depan belakang tangan tanpa was2...
prosedur 5: pandang balik kepada orang di hadapan dan hulurkan jari telunjuk belah kiri untuk diwarnakan...dan nasib baik turn aku pegawai tu warna dengan cermat dan mcm pakai kwitik lagi..kelasssss ko!!!!
prosedur 6: ambil kertas undi yang dah dilipat dan dicop gedegang....ada 2 ye...yang pertama warna kuning cair dan warna pink cair...aku lupa la mana satu parlimen ...mana satu DUN...hehehhehehe...(janji aku masuk ikut warna dalam peti undi...hahahahaha
prosedur 7: proses memangkah parti yang dipilih ....(opsss!!! undi adalah rahsia bagi korang)
prosedur 8: kertas undi yang dah complete dimasukkan dalam peti undi...ada 2 la peti undi ikut warna kertas undi yang diberi...
prosedur 9: pegawai yang bertugas bersedia membantu memasukkan kertas undi dengan lebih ke dalam!!!! :)
prosedur 10: keluar dari bilik mengundi dengan senyuman yang paling manis + sambil tengok jari yang ada dakwat ....hahahahahahahaha

selesai sudah aku menjalankan tanggungjawab sebagai pengundi yang berjaya!!!! aku suka!!! jom kita mengundi...jom kita mengundi...hahahahahah....aku pun berlari2 anak dengan bella keluar dari kawasan sekolah...(korang imagine la mcmna ye)...pekena cendol + abc susu ngn sirap kat luar ....kemudian balik rumah....dalam keta still lagi duk citer sal mengundi sampai encik suami naik loya dengar..hahahahaha...sebab dia x puas ati kenapa jari aku diwarnakan dengan sangat cantik berbanding beliau yang comot giler!!!!!...

oh my jari jemari !!!
malam semalam ...ramai giler dtg rumah aku..semata2 nak tunggu keputusan PRU 13 ni...duk menghadap tv sambil dinner beramai2...sangat seronok beronok2...hehehehehe....dan aku tertidur ...sedar2 pagi ni ...kui3...
sampai sini sahaja pengalaman yang aku dapat kongsikan di sini...x sbrnya nak mengundi lagi 5 tahun akan datang...perggghhhhh!!!! giler patriotik aku....adios amigos!!!!

p/s: walaupun aku bukan fanatik mana2 parti dan x pernah langsung post ape2 sal politik kat fb ke, tweeter ke, insta ke, wechat ke, whatsapp ke...aku tetap MEMILIH...kerana ini tanggungjawab aku sebagai rakyat MALAYSIA!!!! dan aku rasa walau parti ape pun yang menang...harap2 dorang dapat bantu rakyat Malaysia, memajukan Malaysia dan memberi yang terbaik buat rakyat Malaysia....kerana Rakyat Malaysia telah MEMILIH mereka sebagai Pemimpin!!!!...betul tak????


No comments:

Post a Comment