Thursday, December 6, 2012

BiG BoY HenseM :)

Assalammulaikum all readers...:) 
(entry teperam lagi...kui3)

~mY BoY ~
Muhammad Affan Rizqin Bin Endy Remy (abaikan nama si ayah sbb terlampau pelik)...hohohoohohoho...
baru checkup for 1 year 2 months last thursday...tu pun terlanggar actual appointment  yang asalnya pada hari isnin (12/11/12)....sbb holiday kat penang....huhuhuhuhuhu...nasib baik nurse x marah2 sayang kat aku..cuma beliau mengucapkan..

"lain kali inform dulu...sbb hr ni full house...nasib anak awak x cucok"....lega aku ....:)

berat si hensem ni dah nak cecah 11 kg...mak aiiihhhh....semangat rupanye anak aku ni....tp nampak dari luaran kurus je...x bambam...:} actualy affan ikut baka si ayah yang tinggi melangit dan kurus..bukan baka ummi nya ....:) yang boleh dipanggil gebu2 belaka..hahahahaha

sMiLe :)

errmmmm...affan dah ada 7 batang gigi yang comel tetapi jarang2 bahagian atas...ehhehehehehe....suka menggigit ape sahaja...lebih2 lagi lemak2 di badan ummi...aiyo!!!! pantang lepa sekejap...dia terus singgah gigi dia di mana2 sahaja...walaupun kita sedang tidur ye ....alahai...suka sgt dia kalau duduk atas perut ummi ni...maklumla lembut-selembut2nya..leh main tunggang2 kuda....kekekekke

jalan-jalan :}

affan dah pandai jalan..(dapat kaki sejak umur 11 bulan..masa hari raya puasa...)..sebelum tu affan demam teruk...alhamdulillah pagi2 raya dah leh jalan.....walaupun aku selalu panggil jalan itik...suka tgk pampers dia yang ke kiri ke kanan...hahahahaha...lagi2 bila pakai kasut yang che su bella ngn ayah belikan...mcm Mc Donald...ehhehehehhe...apabila dah pandai berjalan tanpa bergantung kepada ape2...beliau sgtla pantang jika ada sesiapa yang ingin memimpinnya atau pun menuntunnya...huhuhuhuhuhu...

nampak kan???
Rambut affan kerinting ok...hasil dari cantuman gen-gen ayah dan ummi...sbb kami dua2 pun rambut kelinting...hahahahaha...cuma ummi kelinting ikal...ayah kelinting negro...keras...hohohohohhoho...(x dpt imagine kalau laki aku rambut panjang)...wauwwwwww!!! meliuk lentok rambut si hensem ni ....hohohohohohhoho...macam mee maggi...yummy!!!!


affan dah pandai mengikut irama lagu...lagu2 terkini yang dia berjaya ikut adalah...1) Allah (sebut berulang kali dengan nada zikir) 2) Twinkle-twinkle little star (dengan gaya dalam video) 3) Old Mc Donald had a farm (siap buat bunyi animal yang ado) 4) Alif Ba Ta (angguk kepala kiri kanan) 5) Mana Jari (angkat jari )
6) Kereta Warna Merah ( bunyi pon2 je yang kuat ok!!!) skrang dah mcm2 lagu dah...bagus2...good boy!!!

affan dah pandai sebut ayah, ummi, abah .....dengan pakej tunjuk sekali orangnya...semua kaum keluarga aku dia dah kenal...aki, wan, ayah, ummi, che su bella, pak ngah dan tok na...hehehehehee...semoga nanti dia dapat sebut setiap panggilan...insyaallah...:)..dah pandai kenal orang da...Affan dah pandai sebut kalimah ALLAH...walaupun sebutannya penuh satu mulut...alahai anak ummi...tp dia sentiasa berusaha untuk menyebutnya DIA yang satu...Subhanallah....:)

habis satu rumah dengan mainan...:]

Affan still x pandai bermain mainan dengan baik...dengan cermat...dia asik sepahkan dan asik baling barang mainan..x boleh tgk ape2 yang tersusun rapi....mak ckp x pe...itu adalah normal bagi budak2 sebaya dia..eheehhehe...kita kena ajar cara mcmna nak bermain dan menyimpan ke dalam tong semula...nanti ummi ajar ye syg...

Affan dah pandai main bola...dah pandai sepak BALL...dah pandai panggil BALL..ayah selalu bawak affan ke padang dekat2 area umah family aku atau mertua aku...atau padang MPK 1,2,3, dan 4 yang ada di bandar kuantan ni...hahahahahaha.......setiap kali ke mana2 mesti heret sekali BALL dia..sbb dia akan meragam kalau nampak kat kedai atau mana2 sahaja...mesti aku kena beli...at least kalau dah bawak..leh ckp kat dia...affan kan dah ada BALL sayang...hehehehehe...dia pun akan senyum...lantas amik BALL tadi....dah x meragam lagi....yeay!!! selalu ummi kena layan dia main ball...kalau balik keje..walaupun penat...ummi tetap main..nasibla ummi affan ni suka bersukan..hahahhahaha..Affan banyak guna tangan kiri...ntahla...aku pun x pasti samada dia kidal atau tidak...masih kecil...x leh nak expect kan...biar dia besar sikit...kita tgk mcmna...tp dia sgt aktif guna tangan kiri...huhuhuhuhu..

masa ni comel sgt...pandai ketap bibir..:)

Affan dah pandai tunjuk semua anggota badan....kaki, tangan, mulut, gigi, hidung, mata, rambut dan telinga...
kalau kaki (depan2 kita dia angkat kaki tinggi2)...kalau mulut ( dia nganga luas2)..kalau hidung (dia buat muka kalau kita bau busuk)...kalau mata ( dia sentiasa kerdipkan mata) ....kalau rambut (dia akan pegang kepala dengan dua belah tangan) dan kalau telinga..(dia akan tarik dua2 telinga dia )...sgt comel...ceh su bella yang selalu main2 ngn dia .....aku cuma tersenyum tgk dari jauh...:)

Affan dah pandai buat gaya x cukup nafas...kelakar...sentiasa akan buat aku cuak...bila tiba2 tgh baring2 dia buat gaya ni...gelabahla aku dtg kat dia...rupenye dia main2...saje nak tarik perhatian...adoila....wat saspen ummi je tau...:)
:)

Affan dah pandai turun naik tangga...tangga dalam umah aku (umah aku 2 tingkat) mmg dia dah pegang dah...raja naik turun..siap kena panggil turun baru terkedek2 dia turun...huhuhuhuuhuh.....tp kan ada satu hari aku tgh sibuk2 kat porch keta...dia dalam rumah...antara porch ngn pintu utama ada 2 anak tangga...selama ni dia x pnh turun...tak tahula dia takut atau dia x pandai...tp hari tu...mengejutkan aku...dia tiba2 ada tercongok depan aku...bederau darah aku...nasib pintu pagar tutup...jalan depan umah dahla jalan utama...siap bas lalu hari2...mmg sentap aku time tu....terus dukung bawak masuk umah....:)

 Affan dah pandai mintak susu ...kalau dia lapar..."mi, nak nenen"...kalau dia po-po " mi, yak2" ..dia akan cepat pegang tangan aku ajak "shower". sambil menuju ke toilet..selagi x bergerak aku..selagi tu dia ajak....hahahahhhaha....dah boleh makan ape saje yang tidak keras dan boleh dihadam...sbb kalau x dia akan keluarkan semula makanan tu automatically....xdela risau sgt takut terlekat atau tersedak...tp walaupun dia pandai aku still berjaga2...tercongok depan dia time dia makan...sambil terkedip2 memerhatikan gaya kunyahan beliau yang begitu hensem...bergaya...mutu....keunggulan...hahahahahaha
dalam tu air masak je pun...hahahahah

 Affan suka makan ais lagi2 aiskrim...alahai...dia suka sgt bila ais tu mencair dalam mulut..tp aku mmg x bagi...jarang2 aku bagi..kalau bagi pun beli mini cornetto yang comel tu....sedang elok dia pegang.....sebab x elok untuk kesihatan...dan x elok untuk gigi...x elok untuk mcm2 lagi...aku x phm dr mana dia belajar makan ais ni....musykil2...:{

affan suka pegang ibu jari orang...bila dia pegang dia nak kita bagi respon..means..kena buat2 sakit...walaupun bukan sakit sebenarnya tp geli...dah la jari dia kecik...montok2 lak tu...kemas je pegang...mmg aku asik tahan geli je la..janji dia happy...:]

Dia suka sebut boboboi...aku x tau mana dia belajar ...maybe kat rumah pengasuh...sampaikan hari tu kat restoran upin ipin kat shah alam...kteorang tengah makan...boleh dia jerit boboboi...hahahahaha...tersentap semua org kat situ...silap channel la...lawak2...kteorang wat derk je...bila semua org tgk dia...leh affan senyum simpul je ....hehehehe

Affan dah kenal mana burung....dia sebut penuh "burung"...dah kenal badak ...tp dia sebut "apak"...bila banyak kali dia sebut ...aku jadi pening...aku sebut "apak"...dia tiba2 sebut "adak"...hahahahahaha....mmg berkesan teknik jozan dalam "lawak ke der"....hohohohhoohohoh....dah kenal kucing...dia panggil " iyau"....macam2 tau anak ummi ni...

affan dah senang diajak mandi...tapi kena ikut step..mula2 panggil dia...tanya affan nak "shower" tak??? pastu kalau dia angguk...tanggalkan baju dan seluar secara perlahan...biarkan pampers dulu...(takut terkucil pulak kat situ)...pastu dia akan berjalan menuju ke bilik air dengan pantas...cepat2 la ikut dr belakang...sebab dia mmg menonong je masuk bilik air...takut jatuh...kan licin....huhuhuhuhuhuuh...

lena kan dia tidur..:)

affan dah ikut time tidur....dia akan tidur bila semua orang dalam rumah tidur...hehehehehe...(bagus pengajaran aku)...actualy aku dan affan selalu tidur di ruang tamu...(maklumla menumpang rumah parent...lagi2 kalau adik beradik semua balik cuti semester)...so aku akan bentang tilam..susun bantal..atur tempat tidur...affan akan TOLONG...dasatkan...dia dah pandai follow aku..amik segala kelengkapan tidur yang dia boleh bawak..ke ruang tamu...alhamdulillah...rajin anak ummi sorang ni...dia akan bangun tepat pukul 7 pagi...setiap hari mcm ni...kecuali kalau malam sebelumnya dia banyak main...tidur lambat giler...of cos la terlajak sampai tghari..hehehehehe...(biasanya weekend la)...

kesayangan aki & wan...

Affan selalu akan buat muka sedih...ini yang wan dengan aki dia x leh tahan...sayu je dorang rasa...ummi ngn ayah rilek2 je...hohohooh...sebab kami paham..kadang2 kena ajar anak supaya tidak terlalu manja...dimana semua kehendaknya akan ditunaikan...parent aku mmg memanjakan affan sgt2...nak tegur karang..kecik ati...x tegur karang...alahai....tapi xpe...kita tengok mcmna nanti...kita..ibu bapa yang pandai main peranan...hehehehehe...

Affan mmg dah berhenti menyusu badan..mungkin ada hikmah...mula2 mmg aku down...tapi lama2 baru aku memahami...affan belum pun 2 tahun....mungkin bukan rezeki affan....affan kuat minum...kalau malam..3 botol  dia minum,...sebelum tido sebotol..tgh tido sebotol dan bangun tido sebotol...setiap malam ...aku bersyukur sbb affan x meragam..aku x kisah bangun banyak kali untuk buat susu...sebab aku nak affan sentiasa kenyang...dan aku...x perlu nak jadi malas...bila dah ada anak...betul kan??? yang penting affan tidur nyenyak setiap malam...mmg boleh beli la skrg...heheheheheh

Allahhuakbar!!!

affan dah pandai tiru gaya solat...aku dah pun belikan dia sejadah yang kecik comel...dia akan follow sampai habis...dia x akan kacau kami ketika solat...sebab dia dah ada ruang yang selesa untuk dia...walaupun x mengerti ape2...bila kedengaran azan...dia akan berdiri tegak...mulut sentiasa mengikut alunan azan  walaupun ape yang dialunkan tidak bererti ape2...insyaallah...suatu hari nanti...ummi yakin affan BOLEH!!!

My LifE and My PRiDe!!!

banyak lagi tentang affan aku nak kongsi..maklumla mmg jarang2 sekali aku nak share sal perkembangan anak...huhuuhuhuh......MUHAMMAD AFFAN RIZQIN...orang yang sentiasa memaafkan dan sentiasa dimurahkan rezeki...inilah maksud sebenar nama si hensem ni...insyaallah..moga2 dia jadi anak yang soleh...amin...ummi sentiasa ada di sisimu wahai anak...insyaallah...jika nafas ini belum terhenti...:)

No comments:

Post a Comment