Monday, August 27, 2012

EidUL fitRi 2012 ~ episode 1~

Assalammualaikum semua..

alhamdulillah...allah izinkan aku sekuarga merayakan aidilfitri tahun ni  sehingga 9 syawal...beraya sakan nampaknya kami bertiga...hehehehehehe...entry sebelum ni dah bgtau pun planning raya tahun ni...jadi x payahla nak bgtau semula kan...:)...semuanya berjalan dengan lancar...alhamdulillah...seminggu sebelum raya mmg sgt2 stress dan diduga...aku dan affan demam + selsema + batuk...dapat mc 3 hari sbb dua2 x larat nak buat ape2...sgt2 sedih...tp ada hikmah di sebalik semua yang telah direncanakan pada kita...aku sgt2 bersyukur...

Aku sgt2 gembira bila nak sambut syawal tahun ni...sbb tahun lepas...bedebar2 nak melahirkan affan..tup2 kuar 4 syawal....awal 2 minggu pulak tu....huhuhuhu..tahun ni mmgla beria sikit + sakan sikit...hahahahaha...lebih2 lagi encik suami...yang banyak bekorban untuk kami sekuarga....bagi canla beraya di kampung dia....bagi dia happy sikit...(nape? beraya kat kampung aku x best ke?????) :p

2 hari sebelum 1 syawal

uhuk2...aku amik cuti awal...padahal jumaat tu keje lagi...tp sudah tentula student ramai dah balik kampong masing2...class pun terpaksa dikanselkan dan digantikan lebih awal...bagi can la student sem 1 tu nak balik kampung ...hehehehehhe...encik suami sampai kuantan malam khamis tu jugak..plan mmg nak bawak CITRA kesayangan aku tu...bawak balik kampung beliau...untuk berhari raya... malam tu aku pun berkemas2 la packing ape yang patut..yang penting sekali barang si affan ni...banyak wwwwoooooooooo.....dengan mainan yang berbagai rupa...dengan baju raya berpasang3...dengan bantal + selimut...(x leh tido kalau xde sdn bhd punya)...

so...pas sahur jumaat tu...kami pun bergerak 3 beranak ke KUALA LUMPUR....:) sampai sana pun dah pukul 9 pagi...encik suami sempat pergi opis...mentang2la ada news nak dapat duit raya dari BIG BOSs beliau..ehhehehhehee...aku ngn affan lepak je la (x berapa nak sihat lagi time ni) kat rumah mertuaku di Bandar Menjalara Kepong KL tuuuuu...(maklumlah dorg semua dah gerak balik kampung PERAK).. lebih awal dr kteorg...(sbb kena tunggu adik2 ipar aku habis keje...dorg balik sekali ngn kteorg ....best sikit kan..ramai3)...

...kami berbuka di The Curve ...makan nasi beriani gam...(jumpa retis SAFURA & kuarga berbuka restoran yang sama)....encik suami la yang beria ajak...sempatla shopping kasut raya aku sbb nyeeee aku tertinggal kasut yang cantik sikit kt kuantan...adoilaaaaaa....adik2 ipar aku sampai malam tu lewat sikit..hbs keje pun lambat...maklumla makan gaji...kalau boss dah lama dah leh cau cincau...hehehhehehe...dalam pukul 1.30 pagi kteorang gerak balik batu kurau Perak...(sempat jugakla tidur sekejap kat rumah mertuaku ini)....

kteorang singgah sahur kat IPOH tepat kul 4.30 pagi ...encik suami ikut jalan lama/jalan dalam sbb tak nak menempuhi jem yang berjam3 tu katanya...aku mmg meleleh la tidur dgn si affan...nasib ada achik ...leh la teman encik suami...yang dasatnye semua rnr x leh masuk...keta mmg banyak giler..sampai ada yang parking tepi2 jalan ..sanggup jalan kaki masuk rnr...nasib la kteorang lalu jalan dalam...bolehla sahur tanpa ragu2...byk restoran yang buka...tp makanan so so je la kan...huhuhuhuu...then masuk highway semula...tgk jela keta yang banyak2 tu beratur nak masuk rnr...(dlm hati encik suami mmg planner yang hebak!!!!)

1 hari sebelum 1 syawal

sampai kampung dalam kul 7.30 pagi...sgt2 hening pagi tu...chewah!!!!...mata aku celik bila dah nak dekat dgn rumah...hahahahahhaha...encik suami jugak yang giler kentang drive sepanjang malam... sampai2 tu rupenye ayah mertua aku mcm x tido je tunggu kteorang sampai...sbb dalam perjalanan pun dia duk sibuk call & sms adik ipar aku tanya kat mana...jem ke x...risau agaknyeeee...sayang ayah mertua sgt2...muah3..

sampai2...kami terus ambil port yang sesuai untuk sambung tido...(sebab rumah kat perak ni sgt2 luas mata memandang..sukahati kteorg la nak landing mana)..alhamdulillah...walaupun affan x berapa nak sihat...tp dia x la meragam..cuma aku kena sentiasa berdekatan dengan beliau..sampai nak pergi toilet pun bawak sekali..huhuhuhu...encik suami mmg kepenatan..yela dari kuantan...ke kl...ke perak...drive lonely...(hai mr lonely)...aku mmg x leh nak diharapkan sgt...sbb x sihat + affan ada dlm dakapan...tu yang lena memanjang...hewhewhewhewhew...

okay...pagi tu ibu dan ayah mertua aku + kakak2 ipar + adik2 ipar (raya tahun ni semua balik perak 8 beradik ni mmg happy sgt2 berkumpul) dah bersiap2 ke rumah mak andak merangkap kakak ibu mertua ku untuk membuat persiapan raya...hehehehe..walaupun pengumuman raya kami x tengok sbb kat kampung xde tv...ha??????? mmg xde tv yang berfungsi kawan2...yang ado..pun mmg untuk perhiasan sahaja...maklumla rumah pusaka...xde sape duduk..sekali sekala je singgah...jadi kami tgk keadaan sekeliling jee....hahahahaha..
kalau meriah tu...esok nak raya la gamaknyeeee...ye ke idok fatwa aku ni...ngehngehngeh..:)

buat lemang time!!!!! yep...aku dgn encik suami pun join ke rumah mak andak...sbb nak tgk dorang wat lemang...encik suami bermalasan sbb dia penat + ngantuk..tp aku hajok jugop la...hehehehe...(mcmla rumah mak andak x leh membuta sampai esok)...akibatnya...encik suami tidu x bangun2 sampai petang..
hahahahahaha...otw dia ke bulan ...affan aku tidurkan dulu di sebelah encik suami.....then aku bersama yang lain2..bertungkus lumus membantu ape yang patut...and adala experience masukkan beras pulut + santan dalam buluh...ada la beberapa batang lemang hasil masukkan aku itu...hehehehehe..
aku bersungguh membantu kakak ipar ...:)
sempat lagi pose depan kamera ...:P
tips untuk buat lemang...kena pandai jaga api..kena pandai pusing2 batang buluh tu supaya terbakar dgn sekata..ehhehehehe (sian mak andak berpeluh bagai jaga api)...aku???? hanya tersenyum memandang dari kejauhan...hehhehehe...
buluh yang cantik siap untuk diisi..:)

lemang yang sedang dibakor..:)

nampak x mcmna susahnya nak jaga pembakaran lemang ni :)

pondok yang menjadi port bakor lemang...
nampak mak andak + pak andak + aku yang tgh snap pic ni dari kejauhan..:)
pastu rupanye orang kat perak makan lemang tepung...wah!!!!! makanan baru ni...ala...cara dia macam wat kuih kasuwei tu..(maap kalau salah ejaan)....warna coklat gelap..bahan2 nye adalah seperti tepung+ santan, gula melaka + sedikit garam...kacau sehingga sebati...masukkan dalam buluh then bakor....kita bakorrrrr jeeeee...
gerangan siapakah ini???
ni la lemang tepung buatan sendiri kami..:)

santan yang sudah diperah :)
abaikan barang2 yang bersepah2 tu yep

kelapa parut yang baru je siap:)

kakak ipar saya dan makcik encik suami!!!

reramai di pondok satu lagi ye kawan2...:)
ok...bila siap bakor lemang....adalah makanan lain yang dibueknye...sambal kerang...daging masak hitam atau nama lainya opor daging ( daging dipotong besar2 ye)...ayam masak merah (yang mmg aku habiskan berapa ekor ayam ntah)...dan lain2...best kan...petang tu affan adala meragam sikit...so aku pun ajak encik suami balik rumah ibu mertuaku..(kami balik dulu sementara dorang memasak bukan curi tulang tp sbb affan ...banyakla ko punya alasan afzan oooiiiiii)...berehat seketika..sempat jugakla aku lena...pastu mereka2 pun balik...dengan membawa juadah berbuka....

encik suami + aku + puteri (adik ipar yang 2nd bongsu) sempat ke bazar ramadhan yang dah tinggal berapa kerat je orang meniaga...maklumla hari last puasa...kami beli mcm2...dgn harapan cukupla untuk semua orang...hehehehehe...mcmla esok x leh makan byk2 kan...resmi manusia...tamak haloba..kui3... majlis berbuka berjalan seperti biasa...beralaskan tikar mengkuang yang sederhana besar...kami sgt2 menikmati saat terakhir berbuka bersama2...:)

malam tu pulak...acara melawan mercun sape yang paling gempak + havoc + bewarna warni...supplier nye adalah...encik suami + adik ipar + biras aku...masing2 dgn mercun hasil tangkapan di opis masing2...mmg rancak la dorang ....sampai anak buah encik suami x tentu arah...terkejut sgt2...adoila...bunga api pulak..untuk anak2 buah...seronok sgt dorang ni main...aku pun tumpang berkaki2...hahahahaha...nasib affan enjoy....seronoknye nak sambut raya kan...jiran2 tetangga kampung tu sama naik main mercun...berdentam dentum bunyi...dahla belakang rumah ni hutan belantara...mcm2 bunyi keluar sbb binatang2 tu mungkin terkejut jugak kot....:p

malam tu sgt2 memberikan memori indah dalam hidup kami bertiga..mcmna sibuknya menggosok baju masing2..anak2 sibuk menggayakan baju raya masing...kasut raya masing2...mcmna bisingnya dorang main lari2 dlm rumah...mcmna hebatnya masing2 bercerita tentang kehidupan masing2..ibu2 pulak sibuk mengemas dapur ....membuat persiapan juadah raya...(walaupun sehari saje kami beraya di sini...petang raya dah balik melaka.).ya allah...sesungguhnya aku amat bersyukur dikurniakan keluarga yang bahagia ini...(sbb tu tiba2 status aku kat fb ada mention pasal ni)...

kami with luv :)

okayla...sampai sini je kot...ada sambungan tau...baru 2 hari citer sal nak sambut raya...entry dah berjela2...nasib korangla ye...kalau dpt baca sampai habis mmg korang bestla...hehehehehe...bye...

P/S: tunggu episode 2 lak ye...banyak lagi ni...sbb beraya 3 negeri...dasat2...:)

No comments:

Post a Comment