Friday, October 4, 2013

Cuti Kat VieTNaM ~Day 2~

Assalammualaikum bloggers and frens...

ready for short trip
Mekong Tour!!!
Hari kedua kat vietnam mmg menyeronokkan..lebih2 lagi bila korang join Tour Mekong...Tour ni kteorang amik pakej sekali ngan hotel...so dapat lagi murahla kan..dalam 560000 dong for 2 adults and 1 children...Promotion pakej hotel yang lain termasuk free 1 way transfer from hotel to airport (masa nak balik)...complimentary daily fruit bowl in room (setiap hari dia akan bagi buah-buahan ke bilik)..eh!!lupa lak nak citer kat korang...hotel kami siap bagi " TRAVEL SAFETY LIST"...sangat2 bagus....Antara isi kandungannya

1. Keep your bags close to your body.
  2. Avoid dangly jewellery.
  3. Try not to be too flashy with your camera and phone.
  4. Remember that negotiating is not rude but expected, never settle for the initial offer.
  5. Dont trust the taxi meter , stick with reliable companies such as VINASUN and Mai Linh.
  6. Don't stop, dash or backtrack while crossing the street.
  7. Negotiate a price beforehand and have exact change for cyclos, expect to pay at least 50000 dong per hour.(aku dah terkena okay!!!!)
  8. Negotiate with motorbike hug or Xe Om that should cost 20000 dong but be sure to agree on the price beforehand.

memang best kan...siap ada peringatan kepada pelancong yang menginap di hotel..aku mmg suka...tapi item no. 7 tu terkena jugak...sbb masa tu baca lebih kurang je kan...adoila...Kami bangun area pukul 6 pagi sbb nak bekfast dulu sebelum gerak ke sg mekong...tapi tour guide kami lambat sikit ...pas bekfast sepatutnya pukul 7 dah gerak tapi pukul 7.30 baru bas pendek kami sampai depan hotel..huhuhuhu...sempatla kami bergambar , surf internet dan main game...:)

suasana kat lobi..
staff hotel ni mmg friendly dan sangat komited dengan kerja..

sempat kami pose sebelum bas sampai..
cantik x sofa hotel ni...???

sempat lagi kami ambil pic penjaja ni..
rilek je jual barang perkakas dapur ..

encik suami dengan affan sempat keluar kejap

dari luar...
hotel ni siap ada penyambut tetamu kat luar..
yang pakai uniform coklat tu...
sgt friendly jugak..:)

hotel kami ada 8 tingkat tau
bilik kami kat tingkat 7...
tinggi!!!

kami dah naik bas...
tempat kami kat belakang sekali..
family terakhir yang naik...heheheheheh

selesa sangat sbb seat ada 4
kami cuma bertiga..:)

sebelum memulakan perjalanan ke destinasi ..
tour guide kami Mr. Mike sedang bersiap sedia nak bagi taklimat..
 Bila bas sampai ...kami pun teruja la nak masuk..tapi bila tengok sekeliling...erkkkk....xde satu family pun dari msia...alamak!!!! dalam 22 orang yang dalam bas tu...kteorang je dari msia..yang lain dari australia, thailand, filipina, singapore, india dan lain-lain...mmg ASEAN!!!! masuk je bas...aku tgk xde seat kosong ...parah ni...tapi...tiba2 ada shining2 kat seat belakang sekali..hahahahaha...rupenye kami kena duk belakang sekali...satu baris ada 4 seat...kami bertiga..dan of cos untuk affan 2 seat ler.....heaven sungguh...bas ni pulak jenis selesa punya...xde berhenjut2 okay...so nice....:) perjalanan ke Sg Mekong amik masa 2 jam...tu pun kalau x jem...had laju kenderaan kat sana limit sampai 80 km/j je okay...so korang bayangkan la bas ni slow yang amat...kteorang siap leh berdengkur kat belakang la..kami juga diberi sebotol mineral sorang...Mr Mike siap perasan ada salah sorg dari kami yang x amik air mineral..(maybe dah siap2 kira kot)...heheheheh

berhenti sebentar di Mekong Rest Stop..

landskap kat sini mmg cantik sangat:)

cafe dia mmg sangat menarik tapi kami risaula nak makan minum di sini..ehehheheh

just kami beli ice blanded coffee :)

bersantai dan berehat sambil minum :)
Sejam kemudian...kami berhenti sekejap di Mekong Rest Stop...actualy mana2 bas yang nak pergi Mekong Tour mesti akan berhenti kat sini...untuk minum, makan dan membuang ape yang patut....Mr. Mike siap suh kami ingat Nombor Bas kami..supaya nanti x tertukar...rupenye mmg banyak bas yang sama dengan yang kami naik...so if u remembered the no plat...u all akan naik bas yang betul ler....kat sini ada cafe tapi kami risau la nak minum atau makan...maklumla kat sini kan bebas ...takutla kalau2 non halal meal je...ehehhehee...kami berdua decide beli iceblended je..tu pun siap tanya ape yang dia taruk dalam tu...hahahahah...tempat ni mmg sesuai untuk berehat...sambil minum dan menikmati landskap yang cantik...hehehehehe...

jeti Sg. Mekong

bersiap sedia untuk berangkat..
bot dah tunggu...yeehaaaa :)

affan teruja naik bot besar...:)

dah bergerak dengan perlahan..

cuaca hari tu sangat memberangsangkan..ehhehehehe

sengih dengan topi baru...

dah nak sampai..

restoran halal mekong...tapi x makan kat sini...sedih!!!

affan sempat lagi minum....
mcm nak sleep jer..hehehehe
terserempak dengan bot lain...
 akhirnya kami sampai jugak di Jetty Sg Mekong...bot dah tunggu siap2...kat situ ada jugak jual barang2 mcm tshirt, topi dan kraftangan lain...sebut pasal topi...Mr. Mike dah ingatkan awal2 kat dalam bas...bahawasanya suhu kat area sungai Mekong dalam 38 darjah celcius dan kdg2 mencapai 40...so..better beli pelindung kepala...mcm topi...hambik ko!!! kami 3 beranak terus beli topi...wlpn aku dah pakai tudung tapi untuk keselamatan yang lebih ...aku tetap pujuk encik suami beli topi untuk aku mcm dlm pic kat atas tu ha..dia ngan affan pulak beli topi askar vietnam siap ada gambar bendera vietnam ...heheheheh...org lain ada yang beli mcm topi keras berkebun hehehehe...

Unicorn Island

Okay...first pulau dekat Sungai Mekong adalah Unicorn Island..Kami semua dibawa ke Honey Farm...Mr Mike tunjukkan sarang lebah kat kami...dia pegang selamber je...tanpa ape2 protection ....kami yang tgk ni pun seriau....orang kata malang x berbau kan,....Tangan Mr Mike kena gigit ngan salah seekor lebah yang ada .....bengkak la ape lagi....sampai dalam bas dia duk tgk2 tangan dia...huhuhuuhuhu....(kalau aku mau pengsan dah kat situ)....dapatla rasa madu kat situ dan lainnya kat sini...dia minum madu campur dengah teh...mula2 aku ngan encik suami ragu2 jugak nak minum...tapi tgk orang lain mcm sedap je minum...aku pun try la...rupe2nye rasa dia mcm ice lemon tea...masam2 manis gitu...habisla segelas kecik kami teguk...kami jugak disajikan dengan buah2 kering dan kekacang...not bad for me dia punya taste...:)

kami bergerak ke tempat lain pulak..dekat je...ada persembahan nyanyian kat sini...dalam bahasa dorang la ye...aku sepatah haram pun x phm...tapi suara penyanyi ala2 opera cina..yang halus tu...hahahahahha...aku duk ralek tgk baju tradisional dorang...alahai pinggang...sejengkal je wei....jeles aku!!! Sambil2 tgk persembahan dorang....kami dihidangkan dengan buah-buahan tempatan...macam buah naga, nenas, ciku, buah limau bali dan betik....affan mmg makan banyak2 la...sbb mmg favourite dia buah2 ni...kami duk semeja dengan family dari filipina..nasib dorang boleh cakap BI...kalau x masak aku...mcm patung je la..hahahaha...so at least leh la borak2...hehehehehehe...

Pastu kteorang berjalan kaki menyusuri jalan konkrit yang kecik ke satu tempat...masuk ke dalam kampung...sepanjang masa berjalan tu...encik suami dukung la si kecik tu..takut tertinggal nanti...kami mmg akan jalan belakang sekali ...yelah...nak menikmati pemandangan ler katakan...banyak kebun2 orang kampung je...yeay!!!! time naik sampan...Sampai satu khemah...Mr Mike bagi sedikit taklimat...and bahagikan kami kepada beberapa kumpulan...1 sampan muat untuk 4 orang...dan aku 3 beranak x cukup 2 orang...affan x kira ye...kteorang pun diam je..family lain dah cukup korum..adoila....sampaila Mr Mike cakap...i will go with ur family...yes!!!! tour guide join kteorang....selamat la sikit aku rasa...hahahahahaha..

masa dalam sampan...aku dah terbayang benda bukan2...jgnla ada buaya ke..ada binatang lain yang sewaktu dengannya...(akibat tgk filem omputih)...Mr Mike gelak je tgk aku gelabah...aku ckpla aku x pandai berenang...laki aku pun sama...korang tau dia jawab ape....i cant swim tooo....hok aloh...luruh jantung aku dengar...kalaula sampan ni terbalik???? ish3...tukang bawak sampan dahla dua2 pmpn...seriau aku....tapi alhamdulillah...xde ape2...semasa menyusur anak sungai tu...kiri kanan pokok ....tanah lumpur...dan sampan kami sentiasa bergesel dengan sampan lain...sbb tu dalam taklimat Mr Mike...dilarang sama sekali pegang tepi sampan...(kalau x nak putus jari)...uihhhh...rupenye ada relevantnye dilarang tu....kalau tgk keadaan sampan tu ....papan kat bahagian tepi mmg haus la....aku mmg awal2 lagi dah terjerit2 suh affan duk diam...nasibla dia duk ngan encik suami kat depan...kalau x mau aku gelabah nak pegang dia..hehehe..
.affan okay je...sengih memanjang...yelah nampak aunty2 cun vietnam..hahahahaha...adoila...

Coconut Island

Kemudian , kami pergi ke pulau yang kedua...Coconut Island...Kat sini kami dibawa melawat ke kedai membuat coconut candy...bentuk segiempat...best tau...ada mcm2 perisa...ada vanila, natural, coklat dan pandan...Mr Mike tunjuk kami satu persatu proses nak buat candy ni...pastu mestila ada acara membeli belah...kami siap disuruh tulis nama kat beg plastik...sbb Mr Mike nak bagi pada driver bot..untuk disimpan...so, x pyhla kau nak menjinjit beg plastik ko ke merata tempat nanti...haahahahahaha...kelas kan tour guide kami..:)

Selesai di Coconut Candy factory...kami Riding Horse pulak..hehehhe..aku dengan affan mmg teruja la sikit...affan kan x pernah naik keta kuda...so...inilah masanya..hahahahahah...Macam naik sampan tadi...kami dibahagikan kepada grup yang sama...dan untuk family aku...Mr Mike la join kami...nasibla encik suami dan Mr Mike kecik orangnya...kalau x sian kat kuda ni...hehehehee...kuda kami yang paling last sampai....sbb kuda kami paling kecik...alahai...

Kami dibawa ke sebuah restoran dalam kampung Coconut Island...ermmm...kat sini disiapkan basikal untuk pelancong melawat kampung...dan juga buaian...untuk pelancong tidur...berehat...part ni mmg okay...kami rejected basikal sbb mcmna nak bawak kalau ada affan ni ha...huhuhuuhuh..so kami amik keputusan berehat di buaian...kat situ banyakla disediakan buaian untuk pelancong....dan ada bilik mandi...so pada sape2 yang nak mandi, bersihkan diri...mmg dipersilakan..hehehehe...tapi ada yang x best...bab makanan...aku mmg kembang tekak la...mmg pakej makanan disediakan sekali tetapi kan...restoran ni tak halal OK!!!! diulangi tak halal!!!sbb masa kami dihidangkan makanan...adalah menu book kat atas meja...aku belek2 la...mak aih~!!!!! semua makanan eksotik...biawak, ular, penyu dan lain-lain lagi....siap dengan gambar ko!!! ya allah masa tu jugak isi perut aku nak terkeluar...encik suami cepat2 tolak makanan kami ke tepi....dia suh aku keluarkan roti yang kami bawak ...dan air mineral....alhamdulillah...kenyang kteorang hari tu...( nasib baiklah kami beringat untuk bawak roti dari msia lagi) masalahnya...pelancong yang dr singapore siap cakap kuat2 kat waiter restoran tu  yang dia nak sup penyu....ya allah...mmg masa tu dosa aku bertambah la..sbb memaki hamun beliau dalam hati...hewhewhew...

Di restoran tu kami amik masa 1 jam untuk berehat, tepat jam 3 petang kami dibawa pulak menaiki bot sederhana kecik...bot tu muat 10 orang termasuk tukang bot...kemudian kami menyusuri anak sungai...sampai ke bot besar yang mula2 kami sampai di coconut island ni...Masa nak turun tu, Mr Mike sempat pesan dekat aku ngan encik suami...supaya memberikan sedikit tips kepada tukang bot sederhana kecik tu...berbudi bahasa katanya..ehheheheh..(Mr Mike pun bagi jugak tau)....

otw balik ke daratan..affan sempat sleep...
penat sangat kot..sian anak ummi...:{

our tour guide , Mr Mike

our boat driver :)

restoran terapung...masa balik baru perasan ada restoran kapal ni..:P

dah nampak jetty...yeay!!!!

boat nak masuk parking..hehehehe
 Selesai tour mekong , kami sempat shopping tshirt dan fridge magnet kat jetty...sbb encik suami dah survey2 ...dia kata ramai orang kata kat sini lagi murah dari Ben Thanh Market ...mmg betol pun..kami dapat harga borong ...dapat free keychain lagi (sebundle)....suka3...kami diberi masa 15 minit je...berlari2 kteorang nak naik bas...takut kena tinggal...hahahahahah..Mr Mike dah siap round2 lagi cari semua orang...komited betol dia kan...huhuhuuhuhuh...otw balik ke Ho chi Min city...bas mmg x berenti kat mana2 langsung..kami dah di pesan awal2 masa turun bot kat jetty lagi ...so masing2 kena alert la kalau nak membuang sebelum bas gerak...:)

encik suami tengah nego harga barang2 ...:)

kami sempat bergambor sebelum gerak balik
kat belakang tu la bas kami..:)

affan sentiasa akan sleep kalau perjalanan amik masa lebih 15 minit...

masa ni encik suami dah turun..
dia pergi beli makanan kami kat restoran Hajah Basiroh..
MAKANAN HALAL!!!!

otw nak ke hotel..
aku suka tgk kapal kayu tuuu

Area pukul 5 petang kami sampai di bandar saigon...encik suami turun dekat Ben Thanh Market sebab dia nak beli makanan kami...kat Restoran Hajah Basiroh...mmg kami dah rasa sangat lapar masa tu...yelah makan roti je kan tghhari tu...adoila...Aku dengan affan yang terakhir sampai hotel...lupa lak nak citer...dalam satu bas tu semua pelancong duduk hotel yang berbeza...pastu dia kumpulkan kami semua naik satu bas ke Sg. Mekong...Time nak hantar balik pun sama la...Jadi aku la yang paling last turun bas...Affan dah berlari2 dah dalam bas sbb bas dah semakin kosong...sampai je hotel...aku bersihkan diri...siapkan affan dan kami tengok tv...sementara tunggu makanan yang dibeli oleh encik suami sampai...hehehehehehe...tapi kan...kami x terus tidur ye...malam tu kami pergi Night Market pulak..hahahahahahah

Night Market ni sebenarnya adalah Ben Thanh Market (waktu malam)...peniaga yang sama pun yang menjual...siang dorang dalam bangunan....malam dorang luar bangunan...senang kan ...mana2 pun dapat duit..heheheheh...kteorang tengok2 je barang kat night market...encik suami siap tukar balik duit dong ke RM sbb lagi untung beli guna duit msia...dapat balik dalam 300 lebih jugakla ....dengan duit tu kami borong habis-habisan..beli untuk kaum kuarga..heheheh...entry lainla aku citer sal barang ape aku beli kat sini...(nanti lagi berjela entry ni)...encik suami pulak sempat beli satu beg tarik...dan satu beg galas DEUTER...dengan total harga keduanya RM130 sahaja...mmg terbaiklah!!!!

Kami jumpa satu kedai di hujung jalan kampung melayu...Jalan ni mmg penuh dengan orang msia...kedai makanan halal yang banyak termasuk Restoran Hajah Basiroh dan Restoran Msia Kitchen dan Restoran 1 Malaysia dan Kampung Melayu halal Restoran....hehehehehe...Banyak jugak butik2 baju dan telekong kat jalan ni...Nama kedai yang aku borong bersih baju kurung cotton adalah Butik Sarifah Collection...mmg bestla kaw tim dengan budak yang jaga kedai ni...dia siap kol kakak dia ...tiap kali kami minta diskaun..
ahhahahaha...actualy kakak dia punya kedai..so..kena mintak permission tokey kedai dulu la kan...dan yang lagi best kami dapat free kopi vietnam yang terkenal kat sana sepeket besar (aku dah agihkan sikit2 kat seluruh kuarga guna botol jem abah yang dah dicuci bersih)...ahahahahhahahaha....

Sebelum balik...dengan bawak beg tarik yang gedabak dan beg galas dan affan...kami sempat beli Coffee Muslim...best tau!!! pekat dan sedap....Tukang jual tu x pandai cakap BI or BM...tapi dia ada translater yang membantu kami berkomunikasi dengan tukang jual air tu...hehehehhe...dan kami tapau lagi makanan kat restoran hajah Basiroh sebab makanan kat situ murah....giler nafsu makan kami...!!! pic yang terakhir tu pic hotel kami waktu malam...cantik kan...kami sempatla termenung menghadap hotel dari seberang jalan..ahahahahhaha...okeyla sampai sini jela entry hari kedua di vietnam ....last day punya entry akan menyusul kemudian ye...babai...:}

1 comment:

1. hi..boleh sy tau pakej apa yg u ambik untuk mekong trip and hotel?ada contact number tak?tq