Wednesday, May 22, 2013

SiaN aNak UmMi :{

Assalammualaikum semua...

today aku nak share sikit sal penyakit HFMD ( Hand Foot Mouth Dieases)...sebab lately ni aku dapat tahu dah semakin ramai budak2 kecil or baby yang kena penyakit ni ...aku rasa sangat sayu bila tahu ada anak sape-sape around aku yang terkena ....sebab aku tahu mcmna rasanya...coz my little hero pernah kena...almost 2 weeks aku berendam air mata...actualy my hero still aktif bila kena penyakit ni...no wonder la kan masa bawa pergi hospital HTAA dulu..doc kat situ x warded si kecik ni...dan alhamdulillah...dalam mulut xde...so affan bebas minum susu...leh minum banyak2...sebab ape yang aku dgr..most yang kena penyakit ni...akan kena dalam mulut...mulut akan jadi putih2 dan akan luka...so x leh minum...sbb akan rasa sakit...subhanallah...

ayah tengah kusyuk melayan affan 

punca???? ramai kawan2 aku tanya..mcmna leh dapat penyakit ni...from family? babysitter? or kat luar...sbb aku mmg suka bawa affan jalan2 and beriadah...huhuhuhu...nOPe!!!! actualy aku baru balik dari Medan..a week after the vacation...affan kena...first dalam kepala aku dan encik suami...may be air kat sana x bersih...and after affan sihat...my cousin told me...kawan dia yang pergi holiday luar negara ..especially indonesia....mmg anak2 akan kena HFMD  bila back to Malaysia...:{ she also told me..that air kat sana mmg tercemar sejak tsunami melanda their country....alahai....make me feel so bad to my hero...:)

tengokla betapa kuatnya virus HFMD ni..
Penyakit ni pandai tau...ia hanya akan keluar biji-biji air dalam lingkungan kawasan taklukan sahaja...mcm nama dia...tangan (just sampai pergelangan tangan) , kaki ( just sampai buku lali sahaja) dan mulut ( hanya di sekeliling bibir)....anggota or bahagian lain bersih saja...for the first time mmg aku pelik...but lama2 aku mula memahami...virus HFMD ni pun sangat kuat...sampai semua part yang kena akan membengkak..dan uniknya biji air tu x akan pecah (kecuali terlanggar atau tertekan)...ia akan surut dengan sendirinya...but individu tu akan rasa gatal/miang la....mcm chicken pox jugak..so doc dah siap2 bagi ubat sapu...krim calamine ( for badan)..warna putih kapur...untuk kurangkan rasa gatal tu...dan x lupa juga....ubat sapu untuk bahagian mulut (hati2 jgn sampai termakan )......:{

Selama 2 weeks tu ...aku dapat mc 1 weeks and encik suami amik cuti 1 weeks..nasib baik x warded ...kalau x huru hara la hidup aku.....aku redha demi my only son...kami x sampai hati nak tinggalkan si kecik ni...doc siap pesan affan kena kuarantin di rumah...no outdoor activities and of cos x leh bawak pergi rumah pengasuh...so..parent kena take care by their own....takut berjangkit kepada kanak-kanak lain...oh..lupa nak share...virus ni x leh berjangkit kepada orang dewasa...mungkin antibodi orang dewasa cukup kuat untuk tepis virus ni...but sadly not for little baby...huhuhuuhhu...:{


nampak tak kat mulut...
sayu kan hati tgk anak sendiri mcm ni..
Sepanjang menunggu proses penyembuhan virus ni...aku cukup bersabar dan ajar diri sendiri untuk tabah..may be ini dugaan kecil bagi kami sekuarga..encik suami sangat membantu dalam keadaan kritikal mcm ni...syukur sgt2...affan rizqin...walaupun x sihat..masih boleh tersenyum..masih boleh berlari2 riang....aku cukup bersyukur....dan mcmna nak confirmkan anak anda betul2 sembuh atau bebas dari virus HFMD ni...sehinggalah kuku di jari tangan dan kaki tercabut...maksud aku bukan kita saje2 cabut...anak kita akan tumbuh kuku yang baru dan secara otomatiknya kuku yang lama akan tercabut dengan sendirinya...(sape2 yang lalui nya akan dapat imagine)....

ape2 pun yang penting kita jangan ikut emosi apabila berdepan dengan situasi mcm ni....cuma aku harap Allah ampunkan dosa aku sebab ada ketikanya aku sering mengeluh....mungkin aku belum cukup kuat untuk menjadi ummi ..tapi aku akan berusaha menjadi yang terbaik...insyaallah...

kebahagiaanmu adalah kebahagiaanku
kegembiraanmu adalah kegembiraanku
kekuatanku adalah adanya kamu

p/s: sesungguhnya sakit adalah penghapus dosa-dosa kecil...mungkin kita x sedar selama ni allah sentiasa memberi peluang kepada kita untuk bertaubat dan  berubah ke arah yang lebih baik...dunia dan akhirat...ya allah..sesungguhnya aku tidak mampu menghadapi dugaan mu...walau sekecil zarah...kekuatan ku dan kelemahanku adalah anakku..MUHAMMAD AFFAN RIZQIN.....Kau bantulah aku ya allah...

No comments:

Post a Comment