Monday, July 16, 2012

Hutang KehiduPan




Assalammualaikum..

ermmm...dulu masa belaja kat u...aku x pikir pun pasal masa hadapan...yang aku pikir...hanyala nak enjoy...nak enjoy...nak enjoy...uihhhh...enjoy2 aku pun...xdela sampai memusnahkan harapan parent aku....aku ni mmg dari aku kecik lagi aku x suka berhutang...aku x suka saja2 nak membuat hutang ...saja2 nak membazirkan duit untuk perkara2 yang lagho...sia2...xde pekdah (bak kata mak aku)....betullah kata orang..sebab duit tu la hidup akan mula musnah...akan mula bergoncang...akan mula dilanda masalah....SEBAB " duit bukan segala-galanya tp segala-galanya duit"...

baru2 ni ada kawan aku yang mengeluh sbb gaji sikit x mampu nak tampung hidup...tp bila tgk perbelanjaan harian / bulanan beliau...pergggghhhhh...kalau gaji beratus ribu pun x cukup....aku hanya mampu geleng kepala...so...aku rasa biarlah aku dengan cara aku.....sbb dgn cara aku...aku hidup biasa2 sahaja...di bawah adalah perkara yang aku rasa perlu di adjust semula kepada sesiapa yang rasa sistem kewangan dia x brape ok...lagi2 yang dah bekeluarga...bukan berapa banyak duit yang ada tu penting tapi mcmna nak uruskan duit tu yang penting...kan3...


Pinjaman
                                               
Alhamdulillah...disebabkan itu...hidup aku x prnah sengsara...kerana duit...nak kata masa belajar aku x pinjam PTPTN ...beribu jugak pinjam nye...pinjam MARA..lagila berpuluh ribu aku pinjam tp alhamdulillah aku hanya disuruh bayar 10% dari kos pinjaman sbb mungkin aku sedar duit pinjaman yang diberi adalah untuk mendapat result yang baik bukan untuk berpoya2...(pastu skrg baru nak mengeluh nak bayar balik...ceh!!!!).....aku pun pinjam ye kawan2....cuma mungkin cara aku menguruskan kewangan...(itu adalah skill paling penting) yang menjadikan sistem kewangan hidup aku tidak membebankan aku....dengan rezeki Allah aku mampu menghabiskan hutang pinjaman perbelajaran aku hari ni...untuk diploma dan juga sarjana muda...syukur...so sekarang aku terhindar dari hutang2 belajar ni...

Kad Kredit
                                           
aku x pernah berharap yang aku akan punya banyak kad kredit...habis semua bank ko nk buat kad kredit apehal beb :p.....sbb aku dah tahu kesan dan akibat dari pada kemudahan ini...mmgla kad kredit ini penting dan sgt diperlukan jika berlaku hal2 kecemasan...tp cuba ko pikir... xkan la nak beli barang2 pada waktu sale pun kecemasan...ermmm...aku ada kawan jugak yang suka bergantung harap pada kad kredit...dan aku x pernah pun kagum bila tgk dalam purse / wallet dia penuh dgn kad kredit...haahhahahhaa....belanja mmg best tp bayar bulan2 pun lagi best kan...(x nak aku habiskan duit bonus sbb nak byr hutang kad kredit)..,.:)

Saham perbankan
                                                    
aku mmg x taula kenapa ...aku mmg x tertarik langsung hati jika ada orang nak suh aku masuk saham ni...saham tu...nanti ko dapat dividen setiap tahun...banyak pulak tu...ko dapat untung banyak ni...banyak tu..sebab aku rasa...baik aku simpan...bila masa aku nak guna...aku guna...sbb kalau simpan sendiri dah tentu2 aku tau dr mana dtgnya duit ni....korang paham kan....skrg aku dengan encik suami simpan dalam asb & tabung haji je...alhamdulilllah ...kami tiga beranak dah mendaftar untuk ke haji...katanya dalam tahun 2043 kalau diizinkan Nya ....ASB ni pun aku dah nak let go sbnrya sbb kami berdua rasa was2 jugak...dan ada jugalah cerita yang x sedap didengar berkenaan saham ni.....tp duit asb ni dah ada planning lain yang terpaksa kami leburkan jugak...huhuhuhuhu...

Insurans

Ok...skrg bab insurans ....aku pun x berkenan kalau ada org offer baik ko masuk insurans ni...sbb boleh cover benda tu benda ni...(bab insurans aku leh consider lagi kalau ambil 1 atau 2 polisi insurans je)..tp kalau dah banyak2 ...wat pekebendanya kan...aku dan encik suami dah ada 1 polisi insurans...family pakej..dan akan cover semuanya..insyaallah...(moga xde la ape2 yang berlaku ke atas kami sekeluarga...)..cukupla 1 je..x pyh banyak2...

Kereta
ermmm....nak kata yang ni membazir kan duit...oooo...aku rasa x...kita mmg perlu kan kereta ...lebih2 lagi kalau ko bekerjaya...even surirumah pun perlukan ini untuk hantar anak amik anak kat nursery or sekolah or tadika...kan3...tp...ada tapinya....kalau gaji ko cukup2 makan...agak2 la nak pakai keta model mahal2 yang harga keta tu leh beli rumah kos rendah sebijik...betul x...dan kalau gaji ko tinggi melangit pun suka hati ko la kan...janji x membebankan ....mcm aku...aku x beli pun keta ...sbb bukan keperluan aku...(aku pakai keta abah aku sbb dari keta tu duk diam je kat carpark opis abah aku...baik aku gunakan)..cuma dari segi maintenance dan servis...aku la yang handle...hehehehehe...pada sape2 yang dah ada keta...x pyhla tukar2 keta...mcm tukar baju...ukurla baju di badan sendiri...tp aku x kisah kalau ko mampu...mmg aku tabik la...leh la aku tumpang sebadan pegi mana2...:)

Duit Kutu


uihhhh....ni mmg kaedah penyimpanan wang yang paling kampung la..sbb aku pun asal dari kampung
keluarga aku pun main jugak..especially mak aku...habis adik beradik anak sedara dia....dia kaut ajak main...cuma aku je terselamat sbb aku rasa aku x mampu nak beri komitmen...heheheh..aku mmg dah lali dikelilingi dgn ahli2 main duit kutu ni...opismate aku pun ada jugak terlibat dengan kaedah ni...hehehee...aku x kisah pun as long as tiap2 bulan ko bayar dan ko x merungut yang ko xde duit nak bayar benda lain sbb duit ko habis main duit kutu...cehhh!!!! sampai 3-4 bulan nama ko je...mmg aku seligi la...kan

Benda-Benda Yang dirasakan aku x perlu nak bayar secara ANSURAN
benda-benda yang x munasabah untuk dibayar secara ansuran..seperti perabot rumah, perkakas elektrik, kelengkapan diri, makeup, dan ape2 jela yang kalau korang dgr byr secara hutang/ansuran tiap2 bulan...ko rasa macam x logik...apehal pulak nak beli mcm2 tp hutang...kumpulla duit dulu...baru beli...x pun x pyh la beli terus...kalau x de duit...sbb kalau ko x beli pun x bukanya ko mati kan on that day...huhuhuhuhu.....aku mmgla x berkenan dgn orang mcm ni..."biar papa asal bergaya"...


alhamdulillah sampai sini je kot. ....disebabkan perangai pelik aku ni...(x suka berhutang)....aku x pernah pening kepala di hujung2 bulan...untuk melangsaikan hutang....atau risau takut duit dalam akaun bank aku xde...insyaallah....duit aku tetap ada walaupun bulan tu sesak tahap gaban...rezeki tetap ada untuk aku anak beranak.. dan skrg aku hanya pikir benda yang penting2 je untuk beli...(kecuali samsung galaxy tab 2 7.0 aku ni....menyesal jugak...tp nak wat camno...sbb nak kan video call gambar besar sikit dan ok...maklumlah pjj ngn encik suami...asik nak video call dgn anak kesayangan beliau)...dan...aku dah ada 2 rumah yang akan membuatkan sistem kewangan aku dan encik suami  semakin effisen..hehehhheh...adios...

p/s: Dan yang paling penting aku sedar aku adalah orang yang hidup bersederhana...x pyahla nak ada rumah besar, keta besar, baju mahal2, hari2 pegi spa....aku adalah aku.....janji aku x menyusahkan orang lain...esok lusa wallahualam...aku minta maaf kalau ada salah dan silap sepanjang berkata2....pandai2la urus kewangan masing2...dah besarkan...:)




_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

2 comments:

  1. nice!
    utang bljr kne byr beb..nm pun hutang kn?
    ukur bj di badan sendiri. =)

    ReplyDelete
  2. Tula...wlpn gaji cukup2 makan je...hutang tu perlu diselesaikan....kompem tenteram hati sanubari kita...kan3

    ReplyDelete