Friday, November 25, 2011

PeraNgai @ Tabiat @ PeeL @ siKap @ aTTiTude

Assalammualaikum...

ermmm...entry kali nie wujud sbb ada beberapa keadaan yang membuatkan aku nak tulis tentang tajuk di atas...hehehehehe...semuanya berlaku di sekeliling aku...kiri kanan..depan belakang...mcm2...tp aku xde la nak tujukan kat sape2...nak kondem sape2...cuma sape yang baca dan terasa...may be dia tgh makan cili..hahahahhaha...aku pun bukan la perfect sgt...(moralnye jgnla bodohkan diri sendiri depan orang lain...)
.huhuhuuhuh....so...kat sini aku akan senaraikan beberapa perangai manusia yang aku xnak jumpa, telah menjumpainya dan x kan jumpa...hehehehehe...(perangai yang aku x berapa gemor la kan)..heheheh

Pertama: CHILDISH (KEBUDAKAN)

kalau orang tegur ko tentang sesuatu perkara...jangan la ko nak amik ati sgt...sdgkan ape yang orang tegur adalah untuk kebaikan ko...lagi2 kalau kawan2 ko yang tegor...kompemla dorang nak jaga ape yang patut atau ubah ape yang ko biasa buat...kalau bukan kawan2 ko yang tegor...sape lagi kan nak tegor...orang luar???? dorang mestila nak menyalahkan ko je....betol x????....mmgla kdg2 bahasa kawan2 kita ni akan membuatkan ko terasa...membuatkan ko tersentap...membuatkan ko rasa nak tampor je dorang...tp sbg seorang yang cukup dewasa...ko ambilla teguran dorang dan jadikan la sebagai guideline untuk terus maju..jadikan teguran tu sesuatu yang positif.....janganla ko wat perangai mcm budak2...menjauhkan diri ko...dan mendiamkan diri ko...xnak bersosial...xnak berbaik dgn orang yang tegur ko...kan3...pastu ko simpan perasaan benci ko pada orang yang tegor ko....x baik mcm tu...sbb nya pegi balik pegi balik ko jumpa gak kawan2 ko tu,....dunia ni bukannya nye besar....kecik je....heheheheh...perasan x kalau budak2 kecik gaduh...kejap je x nak kawan da...haahhaha...


Kedua: JEALOUS (BUSUK HATI)

uihhhh...yang ni mmg paling dasat sekali...aku pnh je jumpa orang mcm nie...skrg pun ada lagi...hehehhe...kenapala ko nak busuk ati ngn orang lain...ape faedahnye....kalau ketua ko kat tempat kerja bagi ko kerja banyak...memanjang je ada kerja...mmgla penat...serabut...tp bukanke...faedahnye dapat kat ko jugak...ko lagi cekap wat keje..lagi byk ilmu ko dapat...x nak ke?????  pastu ape la slhnye ko tolong wat kerja sikit untuk kawan2 ko...jgnla asik nak mengomel je...belum wat ape2 lagi...dah bising....dah kecoh satu dunia...bahawasanya..ko je la sorang yang banyak wat keje...erk...cubala berpikiran +...sekarang dorang susah ko tolong...nanti ko susah dorang tolong....xleh ke pikir mcm tu...lagi satu benda...orang hati busuk nie xleh tgk orang lebih dari dia...kalau la dia tau ada kawan2 dia dapat lebih dari dia ....uiihhhhh....dia mmg x leh nak tahan...mcm2 la yang jadi nanti.....mmg x bertamadun lgsg kan...xleh tgk orang lain hebat...ngehngehngeh


ketiga: SELFISH (PENTINGKAN DIRI)

perangai ni mmg x leh nak blah...ko pikir tentang diri ko je...ko dah x kan pikir sal orang lain...biar orang lain merana ....asal ko bahagia....biar orang lain mampus...asal ko gembira...uuuiiiihhhh...kalau ikutkan hati mmg aku nak terajang je orang mcm nie...langsung x de sensitiviti...sense of humor...(erkk...yeke)...xleh ke...ko senangkan kerja atau pikiran semua orang...xleh ke masa ko wat ape2...ko consider orang sekeliling ko...apa akibat dan faedahnye dgn tindakan yang ko buat....x leh ke??? x boleh ke ko membuat keputusan dengan mengambil kira perasaan orang lain...(kalau ko hidup sorang2 kat dunia ni...bolehla ko nak pentingkan diri sendri kan..) aku mmg pantang dengan orang mcmni...rasa nak luku2 je kepala dia...yela sbbnye orang mcm ni biasanya akan menyusahkan semua orang...dengan tindakan dan keputusan yang dia buat....padahal dah matang...dah boleh pikir...tapi napela x nak apply....ish3...:)

keempat: OPEN MOUTH (MULUT LONGKANG @ LASER)

hahahah...orang yang bermulut longkang ni...mmg ramai...termasukla aku...hehehhe...kalau nak ckp x ingat dah dunia...x tengok dah kiri kanan...(tp aku ckp benda yang betol)..kalau x betol pun atas citer2 dari orang lain diulang tayang semula...hehhehe...kalau nak mulut longkang / laser...boleh...bukan x boleh...kat msia nie sape2 pun ada hak untuk bersuara...tp ko kena tgkla keadaan, situasi, kebenaran cerita, perkataan yang ko guna, perasaan orang lain....jgnla nak main randuk je...ko boleh bermulut laser sekiranya berada di kalangan BFF ko sahaja ....atau dengan mereka2 yang boleh menerima keadaan diri ko yang bermulut laser nie....bukan dengan sesuka hati ko je nak maki hamun atau nak menghamburkan ape yang ko rasa....pastu ko kena jaga time dorang...tgk samaada dorang berminat untuk dgr ape yang ko nak cakap ...tgk samada dorang busy ke x dgn kerja...(dorang pun kdg2 bengkek nak layan omelan ko tu)...ada byk tips sbnrnye nak tahu orang tu berminat x nak berborak dgn kita...(entry lain aku bgtau ye)..

kelima: QUIETER (PENDIAM)

aku bukan x suka...tp aku x berapa leh nak pergi dgn orang yang pendiam sgt...rasa janggal..yela...kita punyala bercakap bagai nak rak...buat lawak bagai...ko leh diam je tanpa perasaan...lagi2 tanpa riak muka...mmg mcm kera sumbangla aku nanti...at least..kalau ko x nak bg comment ape2 pun...ko tunjukkanla body language kat aku....tu pun kalau ko berminat nak dgr..x pun ko gelak ke...senyum sikit2 ke...hehehehee.(kalau x ko ckp je ko tgh busy atau pun ko x minat nak dgr...) kan senang...heehhehehe...tp pendapat aku la kan...kalau kita hidup bermasyarakat kenala bersosial sikit...bertukar2 citer dan pendapat sikit...baru banyak info masuk...xde la ko mcm katak bawah tempurung...pastu xde la ko makan sorang2, mengulor sorang2, buat kerja sorang2....xde orang nak tanya khabar...bak kata orang...klu ko ada pun sama xde pun sama...mcm xde ape2...no function at all....chewah!!!!:)

keenam: BERLAGAK @ RIAK @ SOMBONG @ BONGKAK

yang ni sape2 pun x suka...x kirala ko nak berlagak sal ape pun...sal keje...sal family...sal boyfren...sal anak...sape2 pun akan rasa nak muntah...nak terjeluak...(term ni dpt sbb affan hahahaha)...nak berdarah hidung....yela...kalau berlagak kena tempat...xpela jugak kan...at least u deserve it...heheheh...ko cakap ko ada...mmg semua ko ada...ko ckp ko dapat...semua ko dapat...ko ckp ko boleh...semua ko boleh....tp yang x kenanya skrg....ape pun x boleh....cuma leh BERCAKAP je....ish3... mcmna leh jd cenggitu erk?????
ko x pikir ke orang lain pikir mcmna....ape orang lain rasa...asal, ko rasa kalau berlagak tu orang akan respect kat ko....akan kagum dgn ko...PIGIDAH!!!..xde maknanye...x boleh ke ko merendah diri...atau wat mcm biasa je....ada ke xde ke...sama je.( tp sbrnye ko ada )..kan senang....xde la orang nak meluat dgn ko...pastu mengata ko...pastu pandang serong kat ko...ape faedahnye kalau ko nak kata ko ADA SEGALANYA....orang akan tabik spring ke kat ko????? bila orang sekeliling ko mengata ko...ko marah...ko simpan benci dalam ati...pastu ko jauhkan diri...x ke ko yang rugi....(dah xleh nak berlagak sgt da...hahhahahah) actually aku mmg x paham ape motif sbnr orang2 mcm nie...smpai skrg aku x jumpa jawapan dia...(pyh betulla)..:)

ketujuh: TALAM DUA MUKA @ HIPOKRIT

yang nie mmg ramai....sbbnye...dorang amik langkah keselamatan...kes pertama: dengan si A dia nak join dgn si B pun dia nak join...hahahaha....bila dia dengan group si A...dia akan dgr ape yang diperkatakan oleh geng si A berkenaan si B...(sbb mmg awal2 dia tahu geng si A ngn si B mmg x ngam)...pastu dia akan tambah2 sikit....akan buka sikit citer2 si B...supaya lagi seronok permengataan geng si A nie....pastu bila dia ada dgn geng si B ....dia akan keluarkan semua yang dia dgr  dan dia akan tokok tambah serba sedikit perisa...untuk menyemarakkan lagi cerita (dgn niat geng si B ni akan rasa marah dan sakit hati)...jadi bila la dua geng ni nak berbaik kan???? pikirkanla...kes yang kedua....bila si hipokrit ni bermatian2 bgtau semua orang dia x suka dgn si C ni....tp depan si C punyalah  baik....menjaga tatasusila dan sgt bersopan santun...pijak semut pun x mati...sgt2 beradab...sgt2 menjaga hati si C ni apabila face to face....belakang si C ni lain punya cerita...jahat kan???? niela sbb musabab mengapa aku x suka langsung orang hipokrit!!!!!


kelapan: IKAN LAGA

perangai mcm ni jarang ada...sbb kalau ada dan terkantoi mmg mampus la orang ni...hahahahaha....kes dia sng je...suka melaga-lagakan kawan2 dia...dgn menceritakan perkara x sepatutnya...atau mereka2 cerita....uihhhhh mcm kejam je bunyinye kan....ish3...sebagai contoh: bila dia dengan si A dia akan mengutuk si B dan C....bila dengan si B....dia akan mengutuk si A & C....bila dia dengan si C...dia akan kutuk si A dan B....so....sgt2 gentleman and gentlewoman giler babi dia ni kan...main tikam belakang....(aku rasa nak tampor laju2 je orang mcm nie)...yang aku kata mampus ...sbb apabila ketiga-tiga watak di atas...bersemuka...dan bertemu...keluarkan ape yang dorang tahu dan diberitahu....maka terkantoila si hipokrit ni....maka akan berceraila nyawa dan badan beliau...hahahahah..(belum jadi kot)...:)

kesembilan: SECRETIVE (PERAHSIA)

aku bukanla x suka orang berahsia...cuma kalau dgn kawan2 rapat...pun ko nak berahsia ...mcm x kenala...sbb ko akan buat muka mondok je...pastu akan jadi murung...akan jadi mcm patung...aku mmg x suka kawan2 aku mcm nie...aku akan rasa x sedap badan..(aik..nape aku lak nak demam nie...xde kena mengena kan)...hahahahah....kalau nak berahsia boleh...cuma sila jgn tonjolkan depan aku...ko wat mcm biasa je...mcm xde ape2...so..nanti kalau aku ajak wat keje giler2...ko pun leh join sekali...kan3...ehhehehe...pastu sume benda ko nak simpan2 sorang...sampaikan rumah ko kat mana pun ko xnak bgtau...mmg nak kena sepak la kalau mcm nie...baik ko duduk pulau sorang2...xde sapa nak amik tahu...nanti kalau emergency ke ape ke...sapa yang susah????? ha...jawabla...

kesepuluh: SUKA AMIK KESEMPATAN

yang nie pun sama...mentang2la aku baik yang amat dgn ko...ada je benda ko suruh aku buat...ada je mintak tolong aku....mmg x adil la kan...baik sama2 buat...kan lagi cepat kerja siap...pastu xde la pening kepala sorang2...pastu kalau kawan ko jenis angguk je kalau mintak ape2...janganla ko naik atas kepala dia...ko buli dia...mmg nak mampusla ko nie...hahahhah...agak2 la kalau nak suruh pun....biarla hari ni ko....sok dia....gilir2..kan lagi bagus....jgnla nak seronok sorang2....bgla sama rata....kan TERBAIK!!!!!!

p/s: okla...sampai sini jela ..aku sbnrnye dah rasa nak pitam...(sape suh updated blog time ada training OBE)..diharap kepada sesiapa yang terasa dan merasa bila baca entry...cepat2la berubah...kepada yang lebih baik....jgn pulak pas nie langsung x nak tegur aku...hahahahaha...(peduli ape HAKU)...Sbb aku x mention pun nama...dan situasi yang sama dgn keadaan sebenar...kalau ada pun tempias sikit2 je...ahaks....minta maafla kalau ada terkasar bahasa...sepanjang entry ni....:)

No comments:

Post a Comment