Thursday, November 10, 2011

kelahiran hero ku ~ episod 3~

Assalammualaikum..


entry kali ni nak citer ape erk??? ooooo..sal aku berpantang...kan3...okayla...selepas aku dgn si kecil affan dibenarkan pulang...aku pun mula la episod berpantang...di mana byk benda yang aku kena jaga...dan x leh wat...dan kena wat..dan perlu hadap...hahahhahaa...Untuk pengetahuan korang...sampai je aku kat rumah...ruang tamu rumah aku dah jadi lain...mula2 masuk rumah...aku ingat salah masuk rumah orang lain..hahahaha...dengan katil kat ruang tamu bertentangan dengan tv...dengan meja yang dipenuhi pelbagai barang2 aku dan si kecil affan...dengan pemanas air (yang baru dapat masa hari kuarga petronas abah) ada di atas meja tersebut....dengan buaian (yang sekarang dah jadi buaian elektrik)..dengan drawer pakaian (yang baru dibeli oleh encik suami sejurus selepas aku berada di rumah)...hehehhehe...dasat kan penangan cucu sulung kan..:)


so..kat sini aku highlightkan perkara-perkara yang aku kena wat, perlu, hadap semasa sesi berpantang:


1) Mandi Serum (hari-hari aku kena mandi daun ni..padahal orang lain mandi 3 hari berturut2 je kan...ni la penangan cara berpantang mak aku...sampai hari ke 30 aku mandi serum lagi tau!!! :p


2) Minum pagi (menu dia hari2 adalah biskut cream cracker kering + air milo/ air kopi panas)..samapi nak termuntah dah aku...tp kalau x minum nanti perut kosong...x elok ye kawan2..


3) Bertunku ( aku start rutin bertunku ni pun hari ke 12...sbb hari ke-4 aku dgn affan kena tahan wad sbb affan kena demam kuning...seminggu lak tu...huru hara aku jaga si affan kat spital...(next2 entry aku story ye)..huhuhuhu...lepas tu hari ke 12 baru tukang urut dtg umah urutkan aku...pastu dia ajar la kan...pastu pandai2 la sendiri kayuh...hahahahaha)


4) Berbarut ( benda alah ni actualy ada 2 helai...satu makde aku bagi yang dia punya...satu lagi mak ngah aku yang buat khas untuk aku...warna biru lagi...kain dia mcm uniform sister kat spital besar tu)..uiiihhhh...time ni la yang aku rimas dan bosan sgt2...yela ...seksa tau kena pakai barut tp sebab nak ramping punya pasal...ha...ambik ko...pakaila sehari suntuk .....(tp ramping ke aku skrg???? hahahahahah).. susah giler nak menyusu kan affan...lenguh tau pakai barut ni...kena baring je...adoila...barut ni dipakai sekali dengan minyak barut...(nasib baik aku beli set bersalin HPA...siap ada la sekali minyak barut ni...2 botol lagi...tp bila nak baik parut kat perut tu (akibat pembesaran perut semasa mengandung)..dia punya gatal...tak terkira la...heheheheheh...aku pakai x hbs pun minyak barut ni...sbb aku terus tukar pakai minyak tukang urut aku punya...sbb panas sikit...rasa gatal pun kurang...huhuhuhu..(sgt2 berterima kasih dengan encik suami kerana beliaulah yang selalu pakaikan barut untuk aku...sapukan minyak lagi...wlpn baru balik dr outstation ..isteri diutamakan...alhamdulillah)....:)


5) Pakaian Berpantang ( aper lagi kalau bukan  t-shirt abah yang besar gedabak, kain batik mak, tuala wanita dan breast pad...penting nie...sbb masa pantangla susu tgh banyak...hbs basah baju kalau x pakai)...


6) Ubat2 / Jamu (uishhh...mmg kalau ikutkan hati x nak aku makan segala benda alah ni..tp untuk menjaga  kesihatan dalaman...benda2 ni amatlah penting...dan harus ditelan jua...bukan senang sbnrnye nak jaga..kena ada disiplin...kena makan ikut schedule dia...jgn ada yang termiss...heheheehhe)


7) Menu harian ( masa niela aku leh cakap...ya allah..x de seleranya nak makan...sbb menu harian adalah...ikan bakar/ ikan goreng....ditemani dengan sawi goreng bersama halia dan bawang putih...fuh!!! terbaikkan menu berpantang ni...kdg2 + black pepper.....kdg2 + sup ....kdg2 + ayam goreng....kadang2 je la...bukan selalu ye...air pulak mcm biasa...kopi 'O' / milo panas / air suam.....sedapnyeeeeee...:p


8) Nurse ( uihhh...masa berpantang ni...nurse dari klinik desa berdekatan akan dtg melawat ibu dan anak ye...dan akan check baby seperti timbang berat baby, tgk kalau ada demam kuning (ni la punca aku kena tahan wad...terima kasih byk2 kepada nurse yang terlibat kerana menyelamatkan kesihatan baby affan kami)..ukur panjang baby, check tekanan darah ibu, check luka jahitan ibu...dan lain2...sambil2 beraya..(aku kan bersalin dalam bulan syawal...amik kesempatan la sekali beraya kat umah aku)...for info...nurse yang datang lain2 ye...bukan orang yang sama...dan dorang ikut sesuka suki hati dorang je nak dtg pukul berapa...so kena la aku standby lebih awal...sbb nanti kena la tegur...hahahahaha...(maksud aku mandi dan bersiap la)...dan disebabkan nurse lain2 yang dtg...korang akan menjawab beberapa soalan yang sama la hari2...rasa sakit hati jugakla kan...tp redho je la erk....ikut procedure dorang akan dtg pada hari 1 - 10 setiap hari dan akan datang semula hari ke -20...selepas tu kita akan bawak baby ke klinik untuk checkup + cucuk...hehehehehhe..:)


lawatan nurse bermula:
hari pertama (aku dah miss sbb kena tahan semalaman kad wad bersalin)
hari kedua (checked)
hari ke tiga (checked)
hari keempat (check tp diarah ke poliklinik beserah sbb dpt detect affan demam kuning di bahagian muka)
hari kelima ( tadaaaa!!! suda berada di spital...tingkat 6...wad jaundice ye kawan2 selama seminggu)..
hari keenam - hari kesebelas ( huru hara di wad...dugaan untuk aku yep)
hari ke dua belas (sgt2 riang ria dpt balik ke rumah...kebetulan hari ni hari jumaat...amin...)
hari ketiga belas - sembilan belas (menjalani sesi berpantang di rumah)
hari ke dua puluh ( nurse datang untuk kali yang terakhir..)
sekian...


ok...benda2 nila yang perlu masa berpantang...tp orang lain x taula kan..sbb ini pengalaman aku..hehehehehe... sepanjang masa berpantang selama 40 hari...(orang lain ada yang sampai 44 hari...ada sampai 45 hari...aku amik yang paling sikit...hari2 yang selebihnye aku jaga2 jugakla...tp tidak lagi berbarut..hehehehehe..(suka ati sgt2)....


masa berpantang...alhamdulillah...si kecil affan amat memahami ummi dia..senang nak jaga..berjaga malam...alah biasala kan..nama pun baby...time dorang tido siang..malam dorg akan ajak kita bermain2...terkedip2 mata si kecil ni tgk ummi dia...heehhehhe...syukur sgt2 aku dapat menjalani sesi berpantang dengan jayanya walaupun ada masanye aku kena tinggal sorang2 kat rumah..(maklumla parent aku kan keje...) ..segala benda yang mak tolong buatkan pada mulanya...last2 aku buat sendiri..heheheheh...


Untuk pengetahuan korang...dalam masa berpantang nie...aku sebenarnye bukan leh tido sgt malam2...sbbnye.....sbbnye....ada la sesuatu yang dah berlaku...dan menjadikan aku sgt2 fobia...seram x rasa???? heheheheh...next entry aku citer kan yep...sbbnye...aku dah x larat nak menaip entry nie...huhuhuhu...will be continue yep.. bye...:)


ummi ngn affan...
sgt2 comel...
(perasan nye la)
hehehehehhe

1 comment: