Tuesday, November 8, 2011

kelahiran hero ku ~ episod 2~

Assalammualaikum...


so...entry kali ni...aku nak citer sal keadaan aku di labour room...heheheh...kesinambungan entry kelahiran hero ku ~ episod 1~ ...dimana ...aku telah ceritakan keadaan aku ketika di bawa ke hospital dan dihantar ke bahagian low risk..hehehehe...


baiklah ye...sampai je aku depan pintu utama kecemasan spital..kami dibawa turun dari ambulans...rupenye suami masing2 dah siap register...dan tunggu kami di situ...encik suami aku pun ada la sekali ye...dengan huru hara...dia datang bawak kerusi roda..kami pun bergegas ke tingkat 1...(makcik aku dah standby da sbnrnye kat labour room)..so..hanya suami dibenarkan masuk ke dalam labour room..x silap aku...bilik labour room aku nombor 3..pastu..setiap labour room ada staffnurse yang incharge/jaga..kebetulan..yang jaga bilik aku...kawan makcik aku...lagila senang keje makcik aku...terus dia ambil alih..hahahahha...kuasa sepenuhnye dia dah ragut dr kawan dia...demi anak sedara tercinta dan bakal cucu sedara tercinta...hhehehehe


masa tu jam dah kul 2.30 pagi..ini bermakna...hidup mati aku bermula di sini...(astaghfirullahalazim).. huhuhuhu...di atas katil tu la...aku diajar mcmna nak guna ubat pelali..atau pun gas tahan sakit...dia kena sedut...(bila rasa sakit je ye)..pastu hembus nafas secara perlahan...konon2 sakit tu akan kurangla...bukan hilang terus ye...hehehehe...pastu perut aku dilekatkan satu benda alah tu...(mcm kat bahagian low risk)..untuk kenalpasti kekerapan contraction..ada graf naik turun...kemudian..yang aku perasan ada tiub..byk wayar2...ntah ape2 lagi la...yang aku x perlukan kot..hehehe


kesakitan berlanjutan dengan jayanye..setiap setengah jam...setiap 15 minit...setiap minit...setiap saat...sampaikan aku gelisah, resah, ke kiri ke kanan...ya allah...sesungguhnye aku tiada kekuatan untuk menghadapinya...betapa besar dugaan mu untuk hambamu ini...rasa nak putus pinggang...rasa nak tercabut seluruh sendi...mmg tersangat la sakit....x tergambar dek pikiran...x terbayang dek mata...x terpikir dek akal...dalam kepala...nak cepat2 je keluarkan baby...huhuhu..(mungkin lain orang lain sakitnye...hanya allah yang tahu)...


dalam keadaan x menentu tu, hanya selawat dan istighfar je yang mampu aku ucapkan...rasanya encik suami ada di sebelah...tp aku dah x nampak da...dah x ambil tahu sape yang ada dalam labour room tu...cuma kdg2 aku panggil makcik aku je...cakap aku rasa mcm nak berak...hahahaha...slumber je kan...padahal nak terberanak da...makcik aku pun slumber je jawab.." berakla long...kalau nak berak..."...susah hati benar nada jawapan dia...aku pun diam je la...


bila kesakitan x tertanggung...aku pun teran je...padahal masa tu baru buka 8 cm...adoila...makcik aku sempat pesan..."jangan teran long...x buka habis lagi tu"...aku peduli ape masa tu...sakit giler tuuuu...aku teran je la...benda alah yang kena sedut tu...bukan membantu pun...sampai ada sekali sekala tu..aku sedut lama...sampai rasa pening kepala aku...rasa koyaaaaaa je...heehhehehe....


tak lama lepas tu...dtgla makcik aku...buat ape yang patut...dia suh aku teran...aku teran...tp x lepas...teran guna nafas pendek...susah betol rasanya...tenaga pulak semakin berkurangan...tp makcik aku dengan kawan2 dia bagi semangat...kawan2???? ramai ke??? uihhhhh...kalau korang nak tahu...ada dekat 6 orang nurse termasuk seorang doc lelaki...betul2 duduk depan aku...yang terbaring..sambil terbuka di bahagian bawah...gggggrgrrrrrrr.....;( 


encik suami???? hahaahah...awal2 lagi mintak dengan makcik aku nak keluar..sbb katanya..dia rasa nak pitam tgk darah banyak giler kat atas katil dgn kain aku...hahahaha...ada ke patut...(tp mmg pun encik suami aku ni mabuk darah...mabuk laut...mabuk darat)...aku pun pastu berusaha la mengeluarkan anugerah Allah yangx ternilai ni...dengan harapan semoga tiada apa masalah yang akan berlaku...tp kita mampu merancang...usaha aku x berjaya pada mulanya...aku teran tetap x lepas...nasibla x de apa yang berlaku kat baby...adoila...padahal masa tu nurse cakap dah nampak da kepala si affan...


pastu...korang tau x...ada ke makcik aku suh rehat...dah tentu2 aku terkejut..makcik aku kata...bukaan dah 10 cm...tp aku dah xde tenaga...dia leh suh aku rehat kejap...dia kata nanti dia datang balik...huru hara la aku masa tu...aku x peduli...xde orang pun aku tetap teran..niat hati sampai berjaya...hehehehe...(gilerkan aku..dahla xde orang kat situ)...5 minit pas tu...datang la segerombolan nurse...amboi ...ramai nye...siap bawak besi nak letak kaki aku lagi...untuk memudahkan aku teran baby..


alhamdulillah...tepat pukul 9.12 pagi...aku selamat melahirkan seorang bayi lelaki bernama MUHAMMAD AFFAN RIZQIN BIN ENDY REMY..seberat 2.72 kg...SECARA NORMAL...;) .....sesaat dilahirkan...
makcik aku la tukang sambut...cepat2 letak atas perut aku...dengan keadaan baby yang masih FRESH GRADUATE...nasib baikla ..anak aku bersih sebersihnya...berkat minum air oren sunquick....aku sempat memegangnya yang masih panas...masa tu jugak aku rasa ada benda licin mengalir keluar dari bahagian bawah...rupenye adik kembarnya...urinya..dan darah.....sedang dikeluarkan oleh nurse...kawan makcik aku..hehheheh


perasaan aku masa tu...amat bersyukur...dikurnikan amanah Allah yang x ternilai....semuanya dah selamat...affan dibawa pergi oleh makcik aku...kepada ayahnya...untuk diazankan...:)...dan menurut ayahnya esoknya...masa affan dibawa kepadanya...affan masik lembik...dan rasa mcm jeli...hehehehee...aku pulak ambil peluang merehatkan diri sambil dijahit oleh 3 orang OTAI menjahit orang bersalin...geng makcik aku la...sape lagi....(sampai 3 orang tu)...menurut makcik aku , aku dijahit luar dan dalam...sebab aku teran byk kali...sebelum bukaan terbuka sepenuhnya...so...mestila ada yang koyak..luka...kan3...;(


aku masa tu confirmla dah flat giler...dah x rasa ape2 da...yang aku nak...dan ingat...aku mmg rehat betol2...sbb aku rasa semua tenaga aku dah habis...dah xde langsung....sampaikan rasa sakit jahit tu xde....kalau ada pun rasa ngilu bila benang ditarik je...yang lain...aku dah lupa kot...atau x amik port langsung....tgh syok dorang mengerjakan aku....makcik aku panggil2 aku...dia takut aku pengsan...heheheheheh....sbbnya aku x berbunyi lgsg time kena jahit tu...yela...aku mmg dah x larat sgt dah time tu....sedar2 je dah siap.....ambil masa lama jgk nak setel jahit tu...dalam sejam...siap aku diberi minum air milo panas lagi...tgh2 jahit tu...hahahhahaha...ya allah..memang lega selega-leganya...alhamdulillah....


setel je semua proses mencantumkan kulit dan menjahit segala kulit...hehehehe...makcik aku dgn bangganya bgtau yang luka dan jahitan akan baik dalam masa 2 minggu...insyaallah...xkan ada sebarang masalah...sbb yang jahit adalah yang pakar dan dikira sebagai OTAI dalam proses jahit menjahit ni...hehehehehe...aku pun sekali lagi dgn lemahnya cuba senyum kepada mereka2...hahahahhaa... kemudian aku di bawa ke tingkat 6 ...wad orang2 dah selamat bersalin...mana anak aku...mana???????? (masa tu dah teringat kat affan...tercari2 mana si kecil affan ni)...


sampai je kat dalam wad...dah selamat baring atas katil...si kecil affan dibawa dekat dgn aku...ya allah...masa tu la aku dapat tengok permata hati aku....ya allah...ku bersyukur kepadaMU...anugerah ini tidak ternilai....ops...buat pengetahuan korang...aku sempatla bermalam semalaman di spital..atas alasan urusan check out..tidak dapat dibuat sbb hari sudah lewat petang...giler kan....padahal aku bersalin pagi tuuuuu...adoila...saje je nak suh aku duk lama2 kat spital....(dalam ati redha je la)...kuarga aku dan encik suami mmg dah tercongok lama dah kat wad...ehhehehe..dorang begitu excited menerima kehadiran ahli baru dalam keluarga ni...siap bergambar lagi...sape lagi...che su diala...nabila aris...hahahaha...affan umur x sampai sehari dah boleh bergambar...hahahahahha...encik suami pulak excited mencanangkan kelahiran si kecil ni kepada seluruh dunia..hahahaha...biasala kan...nama pun ayah...hehehehee..


malam tu...aku dgn affan sahaja...uihhh...sgt2 mencabar la..sbb keliling aku...semua nya ada baby...so...dgrla tangisan baby...ala...bukan boleh tido sgt pun kan...tido2 ayam je...affan pun sama...aku pun kena hati2...jalan pun slow2 motion je...maklumla darah pun tgh banyak lagi keluar...huhuhuhu...aku disuruh oleh nurse kat situ untuk tukar baju wad.....ala yang warna pink tu....adoila....pinky minky pulak aku...hahahahah.....esoknye kami berdua dibenarkan balik...berjalanla kehidupan aku sebagai seorang ummi atau ibu yang mit.hali..menjalani rutin harian dan selamat berpantang kepada aku selama 40 hari...huhuhuhuh...(hari2 yang x berapa nak best bg aku)..:(


sampai sini jela ye...rasanya dah habis dah aku citer pengalaman aku sepanjang di labour room..sehinggalah affan lahir...will be continue....."kelahiran affan ~ episode 3 ~....banyak lagi aku nak kongsi ni....kisah mcmna aku berpantang...kisah affan ditahan dalam wad sbb demam kuning...kisah affan kena checkup...cucuk2...huhuhuhuu....adios..:)

inila pic pertama affan yang diambil
sejurus selepas dilahirkan
aku pun x tahu sape yang pegang anak aku mcm ni...
kalau jatuh mmg siapla dia
(aku rasa makcik aku...expert person)..
lain giler kan muka affan...compare dgn skrg..
huhuhuhuhuu..
:)

No comments:

Post a Comment