Thursday, November 17, 2011

DugaaN berPantanG ~ DeMam KunIng ~

Assalammualaikum..


entry sebelum ni aku pnh citer kan pasal affan kena demam KUNING...mmg dugaan buat aku...insan yang baru bertatih nak jadi ibu , insan yang baru mengenal erti anak...insan yang baru nak belajar menjaga anak.., insan yang baru nak timba pengalaman berpantang....aku sgt2 tertekan ketika itu...tp alhamdulillah..ku bersyukur kepada Allah kerana telah memberi peluang kepada aku untuk merasai semua ini..menimba pengalaman berharga ini...kerana akibatnya...skrg aku mengenal erti sebuah pengorbanan ibu....amin..:) (tiba2 teringat kat mak)...


so..hari keempat selepas kelahiran affan..aku berada di rumah..pagi tu..lebih kurang pukul 10...nurse dr klinik desa dtg melawat kami..affan tgh tido..aku pulak sudah bersiap sedia...nurse pun membuat rutin harian beliau...tiba2..nurse bgtau aku..yang kemungkinan besar affan kena demam kuning...aku pun ape lagi gelabah perutla.(tolong jgn bayangkan perkara ini..hehehhe).....sbb menurut info yang pnh aku baca..demam kuning ni akan menyebabkan kecacatan otak..akibatnya anak kita akan terencat ataupun kemungkinan akan menyebabkan kematian)...subhanallah..mintakla simpang...:(


tghari tu jugak aku bgtau encik suami & parent aku..so..aku ditinggalkan...hanya affan dibawa ke poliklinik beserah untuk di check...telepon je la menjadi penghubung aku dan  encik suami..bertanyakan khabar affan...risaunye aku jgn kira la...gelisah semacam je kat umah..hati x tenteram...tiba2 aku dpt panggilan tepon dr encik suami...dia suh aku kemaskan barang2 affan...dia kata demam kuning affan tinggi 305 ...aku jadi x tentu arah...affan kena bawak ke hospital besar immediately!!!!


x lama lepas tu jugak...dorang sampai dan bawa affan pergi...hancur luluh hati aku..risau semakin memenuhi hati..aku jadi x keruan..(chewah..ayat x nak kalah kau!!)..aku rasa x sedap ati...sbnrnya aku mmg x suka jauh dari affan...dalam ati aku berdoa...biarla aku pun kena duk spital..biarla affan depan mata aku..biarla aku susah..janji affan selamat...amin.:( sekali lagi tepon menjadi kepentingan dalam hidup aku....sob..sob..sob


aku menunggu dan terus menunggu di rumah...x lama lepas tu..encik suami call...ada dua berita untuk aku...berita sedih...affan ditahan di wad jaundice (demam kuning)..tingkat 6...dan demam dia meningkat dalam sekelip mata 350...ya allah...kau lindungilah anakku...MUHAMMAD AFFAN RIZQIN...sekejap je masa dari poliklinik ke GH...dah banyak naik demam affan...:( berita baik...encik suami suruh aku kemaskan keperluan dan barang2 aku pulak...ya allah...kau makbulkan doa aku...aku amat bersyukur...aku dikehendaki ke spital untuk bersama2 affan...yeay!!!!!  :)


bermulala episod hidup kami berdua di Hospital Besar Tengku Ampuan Afzan selama 6 hari yakni start dari 4 september 2011(ahad) hinggala 9 september 2011 yang juga jatuh pada hari jumaat ~ sama dgn hari kelahiran affan 2/9/11):


AHAD ~ 4/9/2011 - aku sampai petang..sampai2 je kat wad..hanya aku dan encik suami dibenarkan masuk...kuarga yang lain hanya tunggu di luar...aku di bawa ke katil bilik No: 3...(ingat lagi aku tempat aku akan stay)....affan dibawa bersama-sama dgn aku...ya allah..dia dah diletakkan dalam bekas lutsinar dan diletakkan di bawah lampu..dan dah diambil darah (sayu hati aku tgk affan dalam keadaan tidak bermaya)...dugaan untuk aku...saat itu aku berdoa biarla sakit yang ditanggung affan...biarlah aku yang tanggung...:( x lama lepas tu....tiba2 affan dirampas dari aku...kata nurse demam affan kuat..melebihi 300...jadi affan kena dibawa ke bilik utama (bilik pemeriksaan / pemantauan doktor) bersama baby2 yang lain...ya allah..sungguh kuat ujianmu...aku redha...sekali lagi hati aku x keruan...affan hilang dari pandangan...hanya tangisan affan yang mampu aku dgr..(tu pun dari pintu yang terbuka....actually ramai baby dalam tu tp aku ingat setiap kali suara tangisan bergema tu adalah tangisan si kecil affan)...sob..sob..sob..:(


ISNIN ~ 5/9/2011 - Hari ni bangun pagi, aku hanya lap badan sahaja..(nak mandi ...air panas kat balik air dalam bilik tu rosak pulak..gilerla..xkanla nak mandi air sejuk tgh pantang nie...adoila)..kemudian aku berehat sambil baring...yela tgh pantang kan..aku mula menyesuaikan diri dgn suasana dalam bilik tu...mula memperkenalkan diri dan berborak dgn penghuni bilik no:3 yang lain...sbnrnya dalam bilik ni ada 6 katil..dimana aku duduk di katil yang ke 5 di tengah2 berhadapan tiga katil yang lain..actualy kebanyakan yang ada kat situ sbb utama adalah demam kuning...tp ada jugak penyakit yang kritikal..terpaksa di tahan berbulan2...berminggu2...ada yang baby kurang sel darah putih...ada yang kurang berat semasa dilahirkan...ada yang kurang atibiotik..ada yang kurang gula....so..dugaan dorang lagi maha hebat berbanding aku....ya allah..begitu tabahnya mereka....(terasa diri ni sgt bertuah dan bersyukur)..hari yang kedua ini...aku telah mendengar pelbagai cerita dan luahan hati penghuni di sini...mereka sgt2 ramah...dan membantu antara satu sama lain..(bila anak slh sorg menangis tetapi ibu ke toilet..mereka akan ambil dan dukung)...penghuni katil sebelah aku telah bertukar2 penghuni selama 6 hari tu...aku, aini dan mariam je..yang stay lama...mcmna kami x tensen..orang lain 2 3 hari dah boleh balik..huhhuhuhu...selama tu jugakla dalam satu masa aku dapat ramai kawan....hehehehe..(next entry aku citer sal member2 aku kat sini ye)..


affan!!!! aku masih sendiri...melihat orang lain gembira bersama anak mereka...cuma aku dibenarkan tgk affan 2 jam sekali untuk menyusukan affan..tu pun di dalam bilik utama tu je..x leh bawak ke katil sendiri....aku tgk dlm bilik tu ramai baby...affan diletakkan hujung skali...setiap baby ada tag nama ibu masing2..baby kan muka sama je...kena tgk tag tu je la nak tahu mana  satu baby kita...huuhuhuhu..jgn tertukar dahla...
ermmm...( masa tu la aku ambil peluang menatap wajah si kecil affan dan mencium sepuas hati aku)...:( aku diberitahu demam affan turun menjadi 318.....harap2 sok demam affan berkurang lagi...amin..


SELASA ~ 6/9/2011 - hari ke 3 di hospital..badan mula rasa x sedap..yela..masuk angin..x berbarut...darah masih banyak kuar...x mandi....rasa rimas sgt2....hanya bersihkan ape yang patut je la...tukar baju...alhamdulillah...affan di bawa keluar dari bilik utama..akhirnya affan dibenarkan bersama2 aku.....
ya allah..leganya hati...demam affan semakin berkurang menjadi 298..sbb itu dibenarkan bersama2 aku...aku menjalani rutin seperti biasa..tp hari ni affan asik menangis..dia x nak duduk bawah lampu..dia asik merengek..minta aku peluk dia..tp aku x leh wat mcm tu..nanti demam dia lambat turun..aku terpaksa biarkan dia menangis...sayu rasa hati aku..dahla bawah lampu tu panas..hbs kering kulit affan..aku tau berat dia akan susut...ya allah....x tahan rasa hati aku nak biarkan affan mcm tu...aku rasa tertekan...aku x cukup tido...breast pulak semakin membengkak...aku rasa mcm nak demam..saat ni aku teringatkan MAK...mak tolong along mak...!!! ( affan mmg susut masa kuar dari wad..dari 2.72 kg jadi 2.5 kg jeeee...sian anak ummi)...


RABU ~ 7/9/2011 - hari ni affan still lagi meragam..mungkin sbb nak biasakan diri...sampaikan dia berak pun aku terpaksa salinkan diapers bawah lampu...ya allah...sian sgt tgk affan..semakin kurus...tp aku sgt2 berharap demam dia akan semakin kurang..dan peluang untuk aku duduk lebih lama kat spital kurang...aku masih lagi memendam rasa sedih...masih lagi berjuang ...demi kesihatan affan...aku demam...badan dah masuk angin...sakitnya ya allah...setiap 2 jam...aku akan bf affan..wlpn dia tgh tido..paksa dia minum susu ibu dia ni...sbb susu ibu juga salah satu faktor dapat kurangkan demam..affan menangis dan menangis...aku jadi x tentu arah...makan minum aku x menentu...(makanan yang di sediakan pihak spital mmg mengecewakan...
yela..dorang mana ada pantang larang..main tibai je...atas kita nak makan ke x)...aku cuma beserah...agar ALLAH permudahkan segalanya selepas ini...demam affan berkurang menjadi 283 selepas ujian darah pagi tadi...amin...


KHAMIS ~ 8/9/2011 - hari ni aku semakin memahami hati si kecil  affan...affan semakin dpt membiasakan diri dengan keadaan di tempat ini dan semakin memahami sebab kenapa dia kena duduk bawah lampu...dia dah semakin memahami segalanya...alhamdullillah...aku semakin cekap menguruskan segalanya...dan sentiasa berdoa untuknya...dia tidak lagi menangis...dan akan tido di bawah lampu dengan nyenyak dan lama....hanya akan terjaga apabila lapar...tetapi aku tetap menunaikan tanggungjawab menyusukan affan 2 jam sekali...syukur ...demam affan semakin berkurang...menjadi 263...semasa pemeriksaan doktor...jika demam affan turun di bawah 260...affan akan dibenarkan pulang...ya allah..gembiranya hati aku tidak terkira...hanya tunggu esok...untuk merdeka!!!!


9/9/2011 - tiba juga hari ini...hari jumaat...di mana..keputusan ujian darah ...akan menentukan segalanya...samada kami akan pulang atau akan stay lagi sehari di sini...tangan si kecil ini dah penuh dengan lubang2 sbb ambil darah..dan membengkak...bewarna kebiruan...sesungguhnya..affan hanya insan yang tidak mengerti ape2...setiap kali darah diambil...tangisan nya menusuk ati aku...dan selepas itu...aku akan usap tangan kecil itu dengan kasih sayang...semoga kesakitan itu akan berkurangan..dan akan pergi pada aku...:(
berita gembiraa akhirnya tiba di pengetahuan aku..nurse meminta buku rekod kesihatan affan...bermakna kami akan dibenarkan pulang...yeay!!!! aku sempat bertanya kepada nurse..berapakah bacaan terakhir demam affan...turun kepada 198...ya allah...banyaknye turun..berkat doa aku..allah makbulkan...dan aku mencium affan sepuas-puasnya...anak ummi dah semakin sihat...


aku terus call encik suami..:)


tghari itu encik suami datang untuk membuat urusan check out...aku hanya menunggu dengan senyuman..sambil mengemas barang2 aku dan affan..menyiapkan si kecil affan...untuk dibawa pulang..borak2 dengan penghuni bilik tu...sayu hati nak tinggalkan kawan2 yang byk membantu aku sepanjang berada di sini....ya allah..dah lama aku menunggu saat ini...saat yang menggembirakan aku dan seluruh keluarga...ramai menanti kami di rumah...mereka semua x sbr nak tgk affan...:)


inilah orang2 yang sentiasa ada bersama2 aku selama 6 hari yang x kan aku lupa sepanjang hayat aku...yang sentiasa memberi dorongan dan semangat...ketika aku semakin tewas dengan dugaan MU ya Allah:


encik suami:


encik suami sangat2 membantu dan sangat2 memahami..sbnrnya..setiap hari...encik suami akan datang melawat kami..kalau bukan waktu melawat...dia akan melihat kami berdua dari tingkap bilik...memberi senyuman..dan membuat pelbagai isyarat...untuk menyatakan yang dia sygkan kami berdua...dan apabila sampai waktu melawat (pukul 1 - 2 ptg & pukul 5 - 8 mlm) beliau akan masuk dan menjaga affan...dan aku akan diberi peluang tido serta merehatkan badan....encik suami juga sentiasa membawa makanan dari rumah...(mak yang masak)....membawa segala keperluan aku dan affan..kdg2 encik suami tido di atas kerusi di luar wad...(kdg2 aku curi2 keluar untuk jumpa) ....sesungguhnya aku tahu dia amat penat, letih dan risau...tp aku x berdaya nak membantu....aku sgt terharu dgn pengorbanan encik suami...kerja??? aku pun x tau...yang dia ambil cuti..sehingga aku keluar dari hospital..ya allah...terima kasih kerana menemukan aku dengannya...endy remy bin ab rahman...kekasih halal ku....:)


mak:
tanpa mak...aku mungkin x setabah ini...mengharungi dugaan mu ya allah..mak sgt2 positif..dia akan menelefon aku setiap hari ...dan memberi semangat...dia juga akan datang membawa sarapan setiap pagi..(aku akan ambil di pintu depan wad..sbb mak x leh masuk)...dia akan balik awal dari kerja...dan akan terus ke spital untuk melihat kami berdua...wlpn dia x dpt nak dekat dgn aku dan affan..hanya pandang dari tingkap...ya allah...air mata mengalir setiap kali mak dtg...setiap kali mak tepon..setiap kali mak mengurut aku di luar wad..(aku akan duduk atas kerusi roda..mak akan urut badan aku)..sambil kami masing2 memandang affan yang sedang nyenyak tido dalam kamar kacanya.....sesungguhnya pengorbanan mak ke atas kami berdua..aku dan si kecil affan..amatla bermakna dan bernilai..aku sayang mak sgt2...hingga saat ini...mak membantu aku menjaga affan...terima kasih mak!!!!!!!!!!!!!!!


abah:
abah adalah penguat semangat aku...setiap petang selepas balik dr kerja..dia akan ke spital..naik moto..wlpn hujan....katanya sbb takut jem..dia akan bertanya kan khabar affan..berapa dah demam affan...affan menangis x...sentiasa nasihatkan aku...sentiasa menyuruh aku sabar...sentiasa menjenguk kami...walaupun hanya dengan pandangan dan kepayahan berkata2 dari luar tingkap bilik no:3..leh dgr sayup2 je suara abah...di celah2 pintu dan tingkap....ya allah...tiada ungkapan yang dapat aku ucapkan..bagaimana aku amat menyayangi abah....hingga ke hari ni...dia akan bawa affan setiap pagi ke masjid berdekatan rumah...menziarah rumah allah itu...memperlihatkan affan keajaiban kuasa allah...melihat burung2 berterbangan di perkarangan masjid...alangkah indahnya kasih sayang atok dan cucu ini...:)


adik2 aku:
kasih sayang dan ambil berat mereka akan aku ingat sampai bila2...aku dapat merasakan kerisauan hati dan perasaan mereka sepanjang aku berada di hospital..che su bella...wlpn nak SPM tahun ni...tetap datang ke spital dan menjenguk kami...wlpun terpaksa berjuang menempuh peperiksaan yang sedang berjalan saat ini...adik lan..aku paham kesusahannya...dia sedang belajar...di shah alam...degree..mana mungkin dia mampu balik dan melawat kami...dia sanggup menolak permintaan mak..untuk hantar dia balik ke shah alam..setelah 4 bulan bercuti..(cuti sem)...demi aku....terima kasih adik2 ku...i love u both!!!!!!!!!!:)


sampai sini jela entry yang panjang berjela ini...aku mls nak tulis sikit2..sbb nanti byk lak episod..hahahaha...terima kasih ya allah kerana memberi peluang untuk aku berkongsi pengalaman ini dengan insan lain....KAU yang maha mengetahui segalanya...:)



nila pic affan masa kena letak bawah lampu..
siap kena tutup mata ..
dahla kena pakai pampers je..
alhamdulillah
time ni dia dah dapat biasakan diri..
sedih kan..
:(


p/s: sebarang pertanyaan dan kemusykilan serta pendapat..bolehla dikemukakan ...hehehhe..

3 comments:

  1. Tingginyna 350! Ammar Yusuf hari tu 160 saje, tu pun kena tahan wad. Huhu. Tapi semalaman saje lah. Alhamdulillah sangat. Takpe, Pejan jgn stop breastfeeding tau. Baby lebih sihat, lebih kuat antibodi, lebih bijak.

    Eh boleh ambil gambar eh? Masa kita hari tu strictly tak boleh snap pictures tau.

    Actually berat badan baby memang akan turun up to 10% dalam seminggu lepas lahir, that's normal. Ammar Yusuf hari tu dari 3.25kg jadi 3kg je, ingatkan sebab tak cukup breastmilk, sekali doktor cakap memang normal macam tu.

    Really enjoy reading your story. Take care! ;)

    ReplyDelete
  2. haah husna...sgt2 tinggi demam kuning affan...itu yang pejan risau sgt2..samapi menangis tiap2 malam dibuatnya time tu...insyaallah akan teruskan bf...tp skrg dah kena campur susu formula sbb keje...huhuhuuh...kalau pam x cukup untuk affan...dia kuat minum...:)

    masa kat spital mmg dia x bg amik pic..tp ni encik suami amik pakai phone...curik2...huhuhuhuuh

    yeke...patutla affan turun berat hari tu..ingatkan sbb duduk bawah lampu..huhuuhuhu...

    husna dah x berblogging ke??? x bestla...sbb pejan pun selalu baca blog kamu...huhuhuhuhu...enjoy sgt baca blog husna tau....

    ReplyDelete